Oyun

GTA 4’ün Sistem Gereksinimleri 2019 Yılında Bile Oyuncuları Şaşırtıyor

Grand Theft Auto serisinin üç boyutlu dünyaya geçişinin ardından en gerçekçi grafik ve fizik etkileşimine sahip ilk yapım olmasının yanında, hikaye kurgusuyla da serinin unutulmazları arasına giren GTA 4, son oyunun gölgesinde kalsa da hala ciddi bir oyuncu kitlesine sahip. Ne var ki PC platformuna port edilirken Rockstar’ın biraz özensiz, belki de aceleci tutumu nedeniyle çıktığı dönemde en güçlü bilgisayarları bile zorlaması da aynı oyunun kendisi gibi unutulmazlar arasına giren olgulardan. Kimilerine göre oyunun neredeyse gerçek dünya fizik kurallarıyla bire bir yapıda olan RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) oyun motoruyla geliştirilmiş olması, oyunun sistemleri zorlamasında etkiliydi. Ama ölçümler yapıldığında, yapımın sistem kaynaklarını tam olarak kullanılamadığı da görülüyordu. Oyunun çıkışının 11 sene sonrasında, yapımı yeniden ziyaret etmek isteyenler için sistem gereksinimleri üzerine değerlendirmeler yapmaya başlayalım. Bakalım GTA IV, 2019 yılındaki güçlü bilgisayarları da zorlayabiliyor mu?

Bu Diyalog ve Müzikler Nereye Sığacak?

GTA serisi söz konusu olduğunda değişmeyen bir gerçek var; oyunlarda çok fazla diyalog bulunur ve bu, iyi bir şeydir. Araçların sürüşü esnasında ayarlanabilen radyo kanallarında çok sayıda şarkı vardır ve bu, daha da iyi bir şeydir. Bunların üstüne oyundaki ses efektleri ve grafiklere dair datalar eklenince oyunların boyutları artış gösterir. Oyunun geliştirici koltuğunda oturan Rockstar North ve Rockstar Toronto, bu artışın farkında olarak yapımın sistem gereksinimleri içerisinde sabit disk alanını 16 GB olarak belirtiyor. Zira oyunu 2019 yılında Steam üzerinden indirdiğinizde sabit diskinizde 15339 MB yer kaplıyor. Ufak bir kıyaslama yapmak için serinin yine ses getiren ve üç boyutlu dünyaya geçmesini sağlayan GTA III’ün diskte yalnızca 1236 MB yer kapladığını belirtmek isteriz. Kısacası devasa bir disk alanı artışı var. Bu satırların yazıldığı esnada Steam kütüphanesinde duran GTA V’in 85859 MB’lık kapladığı yerle kıyaslayınca belki bu değerler anlamsız kalabiliyor ama GTA IV’ün çıktığı 2008 yılında 15 küsur GB disk alanı, hiç de küçük bir alan değildi. Sonuç itibarıyla disk tarafında hemen herkesin bilgisayarı sınıfı geçecektir.

GTA IV İçin 2008 Yılının Donanım Gelişmelerine Kısa Bir Yolculuk

2008 yılının işlemci ve ekran kartı pazarına hızlıca göz atmakta büyük fayda var. Bu yılın başlarında Intel, Core 2 Duo serisi çift çekirdekli işlemcilerini çıkarmış, yılın sonlarında ise dört çekirdekli ilk nesil Core i7’leri kullanıcılarla buluşturmuş. Arada Celeron ve Pentium işlemciler var elbette. AMD tarafı da çift, üç ve dört çekirdekli Phenom işlemcilerle Intel karşısında tutunmaya çalışmış, Athlon 64’ler aracılığıyla Celeron ve Pentium’larla mücadelesini sürdürmüş.

Ekran kartı tarafı biraz daha ilginç bir durumda; NVIDIA, 2008’in ortalarında GTX 200 serisini çıkarmaya başlamış ve büyük performans sıçraması yaşamış. O zamanlar AMD’nin kanatları altına girmemiş durumdaki ATI ise başka bir efsane donanımla HD 4000 serisi ekran kartlarıyla NVIDIA’ya yanıt vermiş. Peki, GTA IV tüm bu donanım savaşlarının neresinde durmuş? Oyunculara, bu oyunu oynayabilmeleri için hangi bileşenleri önermiş?

2008 Yılında Çıkan Oyun 6 Çekirdekli İşlemci mi İstiyor?

Oyunun sistem gereksinimlerinde işlemci tarafında Intel Core 2 Duo 1.8 GHz veya AMD Athlon X2 64 2.4 GHz modelleri, ekran kartı tarafında ise 256 MB VRAM’li NVIDIA GeForce 7900 veya yine 256 MB VRAM’li ATI Radeon X1900 önerilmiş. Her iki sistem için de 1.5 GB RAM önerisi mevcut. Ancak tüm bu tavsiye edilen sistem gereksinimleri kocaman bir şaka gibi. Zira oyunu o dönem bu donanımlarla çalıştırmak hayli zor olmuştu. İlgili bileşenlerden daha güçlü olan sistemler bile 1680 x 1050 piksel ve daha düşük çözünürlüklerde zorlanmıştı. Bugün Intel’in geliştirdiği altı çekirdekli ve on iki izlekli Core i7-8700K işlemci, üst uç ekran kartlı konfigürasyonlarda, 4 çekirdekli ve sekiz izlekli Intel Core i7 işlemcilere kıyasla GTA IV’te daha fazla fps alınabilmesini sağlıyor. Bu da oyunun ekran kartıyla birlikte işlemciye ciddi oranda bağımlı olduğunu gösteriyor. Sözün özü; 2008 çıkışlı oyun, 2018 çıkışlı işlemci ve dönemdaşı ekran kartlarıyla anca 100+ fps değerlerinde oynanabiliyor.

Neyse ki artık oyuncu bilgisayarı diye bir kavram ortaya çıktı ve bu bilgisayarlarda güçlü donanım bileşenleri var. Dolayısıyla acı bir tebessümle anımsanan o günler, epeyce geride kaldı. Monster’ın, NVIDIA RTX 2000 serisi ekran kartları ve sekiz çekirdekli, on altı izlekli Intel Core i9 işlemcilerle güçlendirdiği gaming notebook modelleriyle GTA serisinin yanı sıra dilediğiniz her oyunu 4K’ya varan çözünürlüklerde akıcı olarak oynayabilirsiniz.

No votes yet.
Please wait...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir