Assassin’s Creed ve Sanat: Tarihsel Mekânların Rekreasyonu
Pek çoklarına göre yalnızca eğlenceye yönelik içeriklerden ibaret olan dijital oyunlar, sanılanın aksine, oyunculara, tarih ve kültüre dair de pek çok bilgi sunuyor. Takvimleri biraz geriye alacak olursak ilk Civilization, Age of Empires ve Total War oyunlarını, bu bağlamda değerlendirebiliriz. Ancak gerek oyuncuların gerekse oyun otoritelerinin hemfikir olduğu bir nokta var ki o da Ubisoft tarafından sunulan Assassin’s Creed serisinin, tarih konusuna daha etkileyici şekilde eğildiği. İlk oyunundan itibaren, tarihî mekânları, orijinallerine en yakın hâllerinde karşımıza çıkaran serinin geliştiricileri, bu mekânların rekreasyonu noktasında ayrı bir özen gösteriyorlar. Dilerseniz gelin, önce dijital oyunlarda tarihî mekân rekreasyonu üzerine biraz konuşalım, ardından Assassin’s Creed serisinde rekreasyon konusuna değinelim
Tarihî Dokuyu Solumanın Yolu Dijital Oyunlardan da Geçiyor
Oyuncuların, oynadıkları yapımlardan bambaşka deneyimlerle ayrılmaları için ellerinden gelen oyun geliştiriciler, tarihî kaynaklardan yararlanarak ürettikleri oyunların içeriklerini alabildiğine zenginleştirmekten geri durmuyorlar. Bu noktada, tarihî mekân rekreasyonu veya başka bir adlandırmayla yeniden yapılandırmasından sıklıkla yararlanıyorlar. Peki, dijital oyunlarda mekân rekreasyonu neden büyük önem taşıyor ve hangi amaçlarla gerçekleştiriliyor?
Tarihî ve kültürel ögelerin korunarak gelecek nesillere aktarılması, listenin başında geliyor. Bugün, orijinallerini gidip görmek isteyenlerin, büyük oranda harap olmuş versiyonlarıyla karşılaşacakları önemli tarihî yapılar, oyun geliştiricilerin, alanında uzman isimlerle bir araya gelmesiyle dijital ortamda rahatlıkla canlandırılabiliyorlar. Bunun sonucunda oyuncular, tarihî mekânları keşfederek geçmişe dair bilgiler edinebiliyor ve kültürel mirasları daha yakından tanıyabiliyorlar. Tabii aslına sadık kalınarak gerçekleştirilen mekân rekreasyonları, oyuncuların, oynadıkları yapıma kendilerini kaptırabilmelerinde etkili oluyor. Oyuncuların, yönettikleri karakter aracılığıyla bulundukları ortamda mekânın ruhunu hissedip tarihî dokuyu solumaları yine bahse konu rekreasyonla mümkün hâle geliyor.
Assassin’s Creed, Tarihî Mekân Rekreasyonu Konusunda İnce Eleyip Sık Dokuyor
2007 yılından bu yana tarihî olayları ve figürleri oyun dünyasına taşıyarak hem eğlenceli hem de eğitici bir deneyim sunan Assassin’s Creed serisinin kısa süre öncesine kadar tarih danışmanı olan ve artık dünya tasarım yönetmenliği yapan Maxime Durand, serinin, âdeta bir eğitim aracına dönüştüğünü, çeşitli röportajlarında ifade ediyor. İlk oyundan itibaren tarihî mekânların rekreasyonlarını gerçekleştiren geliştirici ekip, bu yaptıklarının ne denli faydalı olduğunu, 2019 yılında yaşanan Notre-Dame de Paris’in yanmasıyla daha da iyi gösterdiler. Bahse konu yangın sonrasında kilisenin onarımı için 500 bin dolar toplayan Ubisoft, aynı zamanda bu kilisenin yer aldığı Assassin’s Creed: Unity oyununu ücretsiz olarak oyunculara sunmuştu. Bu sayede yangında büyük zarar gören önemli tarihî yapının orijinal hâlini -dijital olarak da olsa- görmek isteyenler, oyunda vakit geçirdiler.
Maxime Durand ve Ubisoft ekibi, geliştirilen her oyun için detaylı araştırmalar yaparak tarihî mekân, olay ve kişilere dair mümkün olan en doğru bilgileri, akademisyen ve araştırmacılarla iş birliği yaparak oyunlarına aktarıyorlar. Burada, Assassin’s Creed Origins ile başlayan ve Valhalla’da bile yer alan Discovery Tour/Keşif Turu modundan da söz etmek gerekiyor. Tamamen eğitici yapıdaki mod, rehberli turlar ve keşfedilecek tarihî mekânlar içeren sanal bir müze olarak değerlendiriliyor. İlgili oyunların içinde de bulunan fakat oyunu oynamak istemeyenler için ayrı olarak da satılan -Ubisoft, geçtiğimiz zamanlarda Discovery Tour’ları ücretsiz şekilde dağıtmıştı- modlar, oyun dünyasının, dolayısıyla Antik dönemlerin, çatışma veya savaş olmaksızın keşfedilmesine imkân veriyor.
Siz de Assassin’s Creed serisindeki tarihî mekânları gerek oyunlar gerekse Discovery Tour aracılığıyla ziyaret etmek ve bu süreçte, herhangi bir performans sorunuyla karşılaşmamak istiyorsanız, bilgisayar tercihinizi “canavar”dan yana yapmalısınız. Monster tarafından geliştirilen Abra, Tulpar ve Semruk ailesindeki oyun bilgisayarları, yalnızca Assassin’s Creed oyunlarını değil tüm yapımları, yüksek çözünürlükte ve akıcı şekilde deneyimlemenizi sağlar.