Geçmişten Günümüze FIFA Serisi

Monster Notebook  5 Ocak 2023

Oyun

Electronic Arts, 1990’lı yılların başlarında FIFA adıyla geliştirmeye başlayacağı oyunların, aradan geçen çeyrek asırdan fazla sürenin sonrasında bu kadar ün kazanacağını tahmin edebilir miydi bilmiyoruz ama artık futbol oyunları bahsi açıldığında, akla ilk gelen serinin FIFA serisi olduğu kesin. Konami’nin PES’i ile yıllarca mücadele ettikten sonra zafer elde eden ama maalesef FIFA ile anlaşmazlığa düşerek 2022 yılında “FIFA” ifadesi geçen son futbol oyununu oyuncularla buluşturan EA Sports, bundan sonra futbol oyunlarını “EA Sports FC” adıyla çıkaracak. Peki, FIFA serisi, nereden nereye geldi, dilerseniz geçmişten günümüze bir FIFA yolculuğu yapıp eski oyunların kulaklarını çınlatalım.

FIFA International Soccer (1993)

Extended Play Productions ve Creative Assembly iş birliği ile geliştirilen, ilk etapta Sega Mega Drive/Sega Genesis oyun konsoluna çıkarılan FIFA International Soccer, izometrik görüş açısı ile benzeri oyunlardan ayrılıyordu. Dört farklı oyun modu ve 76 millî takım içeren oyun, yayımlandığı 1993 yılının bir yıl sonrasında farklı platformlara port edildi.

FIFA Soccer 95 (1994)

Aynı anda dört oyuncunun aynı anda oynayabilmesine izin veren ve önceki yıl çıkan yapımın üstüne ufak tefek yenilikler ekleyen ve oyun içi paslaşma gibi noktalarda iyileştirmeler sunan FIFA Soccer 95, yine Sega Mega Drive/Sega Genesis haricinde herhangi bir platformda bulunmuyordu.

FIFA Soccer 96 (1995)

“Yeni Nesil Futbol” sloganıyla oyuncuların beğenisine sunulan ve bu kez platform kısıtlamasına maruz kalmadan SNES’ten PlayStation’a kadar pek çok platformda boy gösteren FIFA Soccer 96, çıktığı platformun teknik imkânları çerçevesinde farklı deneyimler sunuyordu. Seride ilk defa gerçek oyuncu adları ve oynadıkları pozisyon verileri, bu oyunda yer alıyordu.

FIFA 97 (1996)

1995 yılında yayımlanan oyunla aynı oyun motorunu kullanmasına karşın iki boyutlu hareketli karakterler yerine çokgen futbol oyuncuları içeren yapımda, karakter modellemeleri noktasında, oyunun kapağında boy gösteren David Ginola yardımcı oluyordu. Yeni oyunun en ilgi çeken özelliği, kapalı alan futbolunu mümkün kılmasıydı.

FIFA: Road to World Cup 98 (1997)

İleri seviye yapay zekâsı, resmî oyun müzikleri, 16 stadyum ve 189 takım içermesi gibi birçok yönüyle serinin ciddi gelişim sergilediğinin göstergesi olan yapım, aralarında PC’nin de bulunduğu, dönemin güncel güçlü platformlarında yayımlandı.

FIFA 99 (1998)

Serinin önceki birkaç oyununda olduğu gibi Virtual Stadium oyun motorunu kullanan fakat kozmetik yönden hayli güçlendirilen motorun futbolcuları daha başarılı çizebildiği FIFA 99, oyunculara serbesti tanıyordu. Örneğin oyuncular, kendi özel kupalarını ve liglerini oluşturup diledikleri takımları seçilip bu takımlara katılabiliyordu.

FIFA 2000 (1999)

Ünlü şarkıcı Robbie Williams’ın, dönemin meşhur şarkısı “It’s Only Us” parçasını tema şarkısı olarak kullanan FIFA 2000, oynanış tarafında birkaç yeniliği beraberinde getiriyordu. Oyuncuların, Avrupa Kupası karşılaşmalarına katılabilmelerine olanak veren yapım, yeni lisanlar da içeriyordu.

FIFA 2001 (2000)

Futbol simülasyonu konusunu ne kadar ciddiye alan EA Sports’un hem çevrim içi hem de çevrim dışı çok oyuncu desteği sunduğu FIFA 2001, yayımlandığı yıl piyasaya çıkan PlayStation 2 konsolu için de sunuldu. Eleştirmenler tarafından yüksek puan yağmuruna tutulan oyun, Türkiye’deki internet kafelerde de en sevilen oyunlar arasında yer alıyordu.

FIFA Football 2002 (2001)

Simülasyon türünün hakkını vermek ve karşılaşmaların gerçekçilik düzeyini artırmak adına, önceki yıl çıkan sürümden farklı olarak paslaşmalar için güç çubuklarını getiren, aynı zamanda top sürme özelliğinin değiştirildiği FIFA 2002, beğeni toplayan grafikleri ve oynanış özellikleriyle futbol tutkunlarının vazgeçilmezi oldu.

2002 FIFA World Cup (2002)

2002 FIFA Dünya Kupası’nın resmî video oyunu olma özelliğine sahip yapım, yenilenen oyun motoruyla kendinden önceki ve sonraki oyunlar arasında bir geçiş niteliği taşıyordu. Futbolcu ve stadyumların tamamı olmasa da bir bölümünün lisanslı şekilde sunulması, Vangelis’in ünlü “Anthem”ı ile açılış yapması gibi detaylar, oyunu değerli kılıyordu.

FIFA Football 2003 (2002)

Tamamen üç boyutlu olarak geliştirilen ve serinin onuncu oyunu olan FIFA 2003, televizyonda yayımlanan futbol müsabakalarındakine benzer devre arası ve karşılaşma sonlarında önemli anların gösterimi eşliğinde analizler sunması gibi bir dizi yeniliğiyle dikkat çekiyordu. Yıldız oyuncuların görsellerinin daha iyi şekilde oyuna aktarıldığı yapımda, futbolcular, karşılaşmalarda yaşadıklarına göre farklı tepkiler verebiliyordu.

FIFA Football 2004 (2003)

Ufak ufak menajerlik özelliklerine de göz kırpan ve taktiksel oyunu ön plana çıkaran FIFA 2004, önceki yıl çıkan oyundaki motorun üzerine yeni bir şey eklemese de oyuncuların, ekran karşısında keyifli vakit geçirebilmelerine imkân tanıyan çok sayıda yenilikle geliyordu. Çıktığı dönemde satış rekorları kıran yapım, Çifte Platin satış ödülü de aldı.

FIFA Football 2005 (2004)

İlk PlayStation için yayımlanan son FIFA oyunu olmasıyla konsol oyuncuları için ayrı bir yeri bulunan FIFA 2005, “ilk dokunuş” gibi oynanışa doğrudan etki eden çok sayıda yenilik bulunduruyordu. Ancak oyunun en büyük özelliği, oyuncuların diledikleri formda bir futbolcu oluşturabilmelerini mümkün kılan “Bir Oyuncu Yarat” moduydu.

FIFA Street (2005)

Dijital dünyadaki Brezilya’nın favelaları arasında kariyerini inşa etmek isteyen oyuncuların dört gözle bekledikleri FIFA Street, orijinal FIFA serisinin spin-off oyunları arasında yer alıyordu. Simülasyondan biraz uzaklaşıp arcade oynanışa odaklanan yapım, serbest stil futbol tutkunlarının başucu oyunlarından biri oluyordu.

FIFA 06 (2005)

O zamana kadar yapılmış en kapsamlı ve zengin içeriğe sahip FIFA oyunu olan FIFA 06, Kariyer Modu’ndan retro özelliklerine kadar oyuncuların, saatler sürecek bir futbol yolculuğuna çıkmalarını sağlıyordu. Geliştirici ekibin açıklamalarına göre önceki oyunun kodlarının yarısından fazlasını silip yeniden yazarak hazırladıkları oyun, oynanış cephesinde de çeşitli iyileştirmeler içeriyordu.

FIFA Street 2 (2006)

Futbolcuların, kişisel hünerlerini konuşturarak etkileyici ve sanatsal hareketler eşliğinde rakiplerine karşı mücadele edebildikleri sokak futbolu odaklı oyun, 4’e 4’lü takımlar hâlinde oynanabiliyordu. Kariyer Modu, Yetenek Faturaları gibi mod ve özelliklerle donatılan yapım, önceki “Street” oyunu ile benzer geri bildirimler aldı.

2006 FIFA World Cup (2006)

2006 FIFA Dünya Kupası için hazırlanan yegâne resmî futbol oyunu konumundaki 2006 FIFA World Cup, PC’nin yanı sıra beşinci ve altıncı nesil konsolların tamamında oynanabiliyordu. Oynanabilir durumda 127 takımla gelen oyun, futbolcu ve forma lisanslarının tamlığıyla beğeni topluyordu.

FIFA 07 (2006)

Electronic Arts’ın yepyeni oyun motoru ile geliştirilen, görsel ve kontrol açısından sayısız yeniliğe sahip FIFA 07, asıl farklılığını fizik etkileşimi tarafında gösteriyordu. Futbolcu ve top fiziği sayesinde daha gerçekçi kılınan oynanış, oyuncuların takdirini kazanıyordu. Nintendo GameCube, GBA ve Xbox platformları için yayımlanan son FIFA oyunu olan FIFA 07, yine çok satanlar arasına adını yazdırdı.

FIFA 08 (2007)

Çevrim içi eşli oyun aracılığıyla farklı deneyimler yaşanabilmesini sağlarken “Profesyonel Ol Modu” ile maç boyunca tek futbolcunun kontrol edilebilmesini sağlsayan FIFA 08, önceki yıl yayımlanan sürümünden farklı olarak çok sayıda yenilik getiriyordu. Menajer Modu bile başlı başına bir oyun olarak değerlendirilen yapım, 15 binden fazla lisanslı oyuncu içeriyordu.

FIFA Street 3 (2008)

Sokak futboluna ilgi duyan oyuncuları ekran karşısına âdeta çivileyen ve arcade tarzı futbolun en iyi şekilde deneyimlenebilmesini sağlayan FIFA Street 3, 18 uluslararası takımdan 250’yi aşkın futbolcu bulunduruyordu. Sadece Nintendo DS, PlayStation 3 ve Xbox 360 konsollarında yayımlanan oyun, ortalamanın üstünde puanlar aldı.

FIFA 09 (2008)

Ultimate Team genişleme paketi, kullanıcı kontrollü gol sevinci özelliği, Adidas Live Season gibi yenilikleriyle serinin önceki yapımlarından epey farklı olan FIFA 09, Menajerlik Modu haricindeki tüm anlarda değişen hava koşullarıyla da gerçekçilik dozunu artırıyordu. Futbolcuların vücut özelliklerine göre hesaplanan çarpışma özelliği, oyuncuda, ekranda gerçek bir maç izliyor hissi uyandırıyordu.

FIFA 10 (2009)

Gerek menajerlik gerekse oynanış konusunda sayısız yeniliğe sahip FIFA 10, Virtual Pro gibi özelliklerle geliyordu. Camp Nou ve Allianz Arena gibi Avrupa’nın en büyük stadyumlarını oyuncularla buluşturan yapım, selefine kıyasla yaklaşık %50 daha fazla satış yaptı.

2010 FIFA World Cup South Africa (2010)

Oyuncuların hem çevrim içi dünyadaki rakiplerine hem de sanal rakiplerine karşı mücadele edebildikleri, resmî 2010 FIFA Dünya Kupası Güney Afrika oyunu konumundaki yapım, penaltı vuruş mekanizması gibi çok sayıda yeniliğiyle adından söz ettiriyordu. Dünya Kupası’na özel senaryo moduyla beğeni toplayan yapım, dünyanın farklı ülkelerinden 21 sanatçının, 28 şarkısıyla zenginleşiyordu.

FIFA 11 (2010)

PC platformuna özel iyileştirmelerin yanında, yeni nesil oyun motoru sayesinde artık çok daha gerçekçi görünen yapım, önceki oyunda yer alan çift buton kontrol özelliğini de taşıyordu. PS3, Xbox 360 ve Nintendo Wii platformlarına özel farklılıklar bulunduran yapımın iOS sürümü de oyuncularla buluştu. Gerçekçiliği ve oyun çeşitliliğiyle bazı otoriteler tarafından o zaman dek yapılan en iyi FIFA oyunu olduğu söylenen FIFA 11, bu başarısını, aldığı puanlarla da kanıtlıyordu.

FIFA 12 (2011)

56 stadyum, 42 millî takıma ilave olarak oynanış başlığı altında; taktik savunma, top sürme ve kesinlik noktalarında yeniliklerle güçlendirilen FIFA 12, geliştirilmesi uzun yıllar alan Impact Engine adlı yeni bir oyun motoruyla hayat buluyordu. Yeni oyun motoru, top ve oyuncu fiziğine odaklanırken daha gerçekçi bir oyun süreci yaşanabilmesini sağlıyordu.

FIFA 13 (2012)

Dönemin yedinci nesil oyun konsollarının alternatif kontrol mekanizmalarını destekleyen ilk FIFA oyunu olan FIFA 13, Xbox 360’taki Kinect algılayıcısı ve PlayStation 3’teki PlayStation Move ile yönetilebiliyordu. Bu temel yeniliklerin yanı sıra günümüze kadar gelen Ultimate Team (FUT) sistemini iyiden iyiye oturtan yapım, Impact Engine oyun motorunun güncellenmiş sürümü ile yapılandırılıyordu.

FIFA 14 (2013)

EA Sports’un 2010’lu yıllardaki en önemli hamlelerinden biri kabul edilen Ignite Engine oyun motorunu kullanan ve bu sayede sekizinci nesil oyun konsollarının gücünü gösterebilen FIFA 14, tamamı lisanslı 16 binden fazla oyuncu, 600’den fazla futbol kulübü ve 33 futbol ligiyle tam teşekküllü bir futbol simülasyonu oyununa dönüşüyordu.

2014 FIFA World Cup Brazil (2014)

2014’te gerçekleşen Dünya Kupası’nın resmî futbol oyunu olarak konumlanan yapım, Pitbull, Jennifer Lopez gibi isimlerin yer aldığı resmî Dünya Kupası şarkısıyla geliyordu. Oynanış cephesinde büyük yenilikler barındırmayan ve oyuncuların, dijital cephedeki Dünya Kupası’nı yaşayabilmelerini mümkün kılan oyun, ortalamanın üstünde puanlar aldı.

FIFA 15 (2014)

Yedinci nesil oyun konsollarının teknik yetersizlikleri nedeniyle ilgili platformlara Impact, PC ve sekizinci nesil oyun konsollarına ise Ignite motoru ile yapılan sürümleri yayımlanan, Ultimate Team’e getirilen yenilikleriyle ilgi çeken FIFA 15, bir önceki oyunla benzer sayıda lisanslı takım ve oyuncu içeriyordu.

FIFA 16 (2015)

FIFA serisine ilk defa kadın oyuncuların dâhil edildiği FIFA 16, farklı ülkelerde çıkan sürümlerinin bazılarında, yıldız kadın futbolculardan bazılarını oyun kapağı olarak kullanıyordu. Yeni kariyer ve eğitim modları, oyuncuların farklı bir futbol deneyimi yaşamalarına yardım ederken indirilebilir içeriklerle desteklenen yapım, bu şekilde güncelliğini koruyordu.

FIFA 17 (2016)

Daha çok Battlefield gibi FPS oyunlarının geliştirilmesi aşamasında kullanılsa da DICE imzalı Frostbite 3 oyun motoru ile geliştirilen FIFA 17, yedinci nesil konsollarda Ignite Engine ile yola devam ediyordu. Seride ilk defa yer verilen The Journey adlı tek kişilik oyun modu sayesinde oyuncular, Alex Hunter aracılığıyla adım adım profesyonel bir futbolcu olmaya çalışıyordu.

FIFA Mobile (2016)

Akıllı cihazların donanımsal açıdan hangi düzeye ulaştığını gören Electronic Arts, FIFA tutkunlarını mobil sahada da yalnız bırakmadı ve 2016’da, iOS, iPadOS ve Android platformlarına hem tek kişilik hem de çok oyunculu modlar içeren FIFA Mobile’ı sundu.

FIFA 18 (2017)

Çıktığı oyun konsolları arasına Nintendo Switch’i de ekleyen ve bu platforma, bambaşka bir oyun motoruyla geliştirilen FIFA 18, ana çıkış merkezlerinde, önceki oyunda olduğu gibi Frostbite 3 ve Ignite ile yer alıyordu. Alex Hunter’ın macerasına The Journey: Hunter Returns ile devam eden yapım, karşılaşma tarafında ise minör değişikler içeriyordu. EA, 2018 FIFA Dünya Kupası için yeni bir oyun yapmak yerine FIFA 18’e indirilebilir içerik aracılığıyla kupaya özel oyunu getirmiş oldu.

FIFA 19 (2018)

Hans Zimmer ve Lorne Balfe imzalı müzikleriyle olduğu kadar oynanış tarafında sunduğu aktif dokunma sistemi gibi yenilikçi özellikleriyle oyuncuların takdirini kazanan FIFA 19, hikâye moduna tüm hızıyla devam ediyordu. The Journey: Champions adlı tek kişilik senaryo moduna ek olarak indirilebilir içerik yoluyla 2019 FIFA Kadınlar Dünya Kupası turnuvası da oyuna dâhil edilebiliyordu.

FIFA 20 (2019)

Yedinci nesil konsollarla yollarını ayıran FIFA 20, sadece sekizinci nesil konsollara ve PC’ye gelirken VOLTA Football, Pro Clubs gibi birçok yeniliği de oyuncuların beğenisine sunuyordu. Ultimate Team’e Zinedine Zidane gibi ikonik 15 oyuncuyu daha ekleyip oyuncu sayısını 88’e çıkaran yapım, Kariyer Modu ile futbol tutkunlarını sevindiriyordu. Oyunun yalnızca Nintendo Switch sürümü düşük puanlar alırken diğer platformlardaki sürümleri, yüksek puanlarla karşılandı.

FIFA 21 (2020)

Lisans konusunda âdeta tüm engelleri kaldıran, 700’den fazla futbol kulübü, 17 binden fazla oyuncu ve 30’dan fazla resmî lig içeren FIFA 21, VOLTA Football 21 ve içeriği daha da zenginleşen Ultimate Team ile çıktığı yıla damgasını vurdu.

FIFA 22 (2021)

Futbol tutkunu oyuncuların kusursuz bir oyun deneyimi yaşayabilmeleri adında yeni oyunları FIFA 22’ye dört binden fazla karakter animasyonu ekleyen ve yapımı, HyperMotion teknolojisi ile öne çıkaran EA Sports, oyunun Ultimate Team tarafını ve kart çeşitlerini de artırma yoluna gitti.

FIFA 23 (2022)

FIFA serisinin otuzuncu ve adında “FIFA” ibaresi geçen son EA Sports oyunu olduğu ilan edilen FIFA 23, teknik yönden ileriye taşınan bir yapım oldu. HyperMotion2 ile altı binden fazla animasyonu içererek gerçekçilik konusunda çığır açan ve Teknik Top Sürme teknolojisiyle de karşılaşmaların sürükleyiciliğini artıran yapım, serideki ilk kadın kulüp futbolunu oyuncularla buluşturdu.

Paylaş: