Geçmişten Günümüze Prince of Persia Serisi
Birçok oyun otoritesine göre oyun dünyasının en önemli yılları olarak kabul edilen 2000’ler, İran Prensi olmadan gerçekten eksik kalırdı. Geçmişi epey eskiye dayansa da 2000’lerin ortasında yıldızı parlayan Prince of Persia serisi, bugün pek çok oyuncu için yarım kalmış hüzünlü bir hikâye tadında. Her ne kadar efsanevi The Sands of Time’ın remake sürümünün hazırlandığı söylense de tahtını nereden baksanız 15 yıl önce Assassin’s Creed serisine bırakan Prens’in heyecan verici şekilde geri dönmesi şu an çok mümkün görünmüyor. Peki, bu seri oyun dünyası için neden bu kadar önemli? Gelin geçmişten günümüze Prince of Persia’nın ana oyunlarını mercek altına alalım.
Prince of Persia (1989)
Yönetilen ve karşılaşılan karakterlerin oyun içindeki hareketlerinin gerçekçiliği sayesinde ilk sinematik platform oyunu olarak kabul edilen Prince of Persia, geliştirici Jordan Mechner’in küçük kardeşinden yardım alarak tasarladığı bir yapımdı. Farklı platformlara port edilse de ana platformu Apple II olan oyun, 1980’lerin sonunda oyuncuların sıra dışı bir Orta Çağ İran’ı macerası yaşamaları ve Vezir Cafer’in kaçırdığı prensesi 60 dakikada kurtarmaları için en uygun oyun olmuştu.
Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993)
İlk oyunun on bir gün sonrasında geçen ve işlerin, ilk oyuna nazaran biraz daha sarpa sardığı ikinci oyun, Prens’in zorlu engellerden geçip bulmacalarla boğuştuğu epey eğlenceli bir yapımdı. Süre kısıtlaması bu defa 75 dakikaya yükseltilen oyunun tasarımcı koltuğunda yine Mechner otursa da programlama tarafı bu defa Broderbund adlı oyun stüdyosuna emanet edilmişti.
Prince of Persia 3D (1999)
Popüler oyun serilerinin birer birer üç boyutlu dünyaya adım atmasından cesaret alan geliştiriciler, tam bir Tomb Raider klonu olan 1999 çıkışlı Prince of Persia 3D’yi oyuncularla buluşturdu. Senaryo yazarları arasında bulunan Jordan Mechner’in bile kurtaramadığı orta karar oyun, yayımlanan ilk iki oyunun otantikliğini koruyamamıştı. Ama “Zamanın Kumları” serinin kaderini çok değil dört yıl sonra değiştirecekti.
Prince of Persia: The Sands of Time (2003)
Son yıllarda iterasyon temelli serilere bel bağlayıp yeni fikrî mülkler edinmekten imtina eden Ubisoft’un, kendi iradesiyle haklarını satın aldığı Prince of Persia, The Sands of Time ile yeniden hayata döndü. Başta bu proje konusunda isteksiz olan Jordan Mechner’in de kadroya katılmasıyla yepyeni bir form kazanan oyunun en temel özelliği, önceki oyunun aksine sabit bir kamera açısı yerine kontrol edilebilir üçüncü şahıs kamera açısıyla gelmesiydi. Bu sayede duvarda yürüme, tırmanma, sallanma gibi süreçlerde kontrol kolaylaşıyor, alandaki bulmaca unsurları kolayca görüntülenebiliyordu. Ama yapımın asıl öne çıkan noktası, zamanı geriye alabilmekti. Harikulade bir olay örgüsüne ve anlatıma sahip oyun, çoğu oyuncuya göre serinin en iyi üç oyunundan biriydi.
Prince of Persia: Warrior Within (2004)
Yeni üçlemenin ikinci oyunu, bu defa daha karanlık bir Prens’i yönettiğimiz, kurgusal bakımdan öncekini ezip geçen ve dövüş mekanikleriyle harikalar yaratan bir yapımdı. İlk oyunun yedi yıl sonrasında geçen ve tersten konuşarak ortamı epey geren gizemli yaratık Dahaka’dan kaçmaya çalışan Prens, bu defa iki ayrı dünyada mücadelesini veriyordu. Warrior Within, The Sands of Time’a mesafeli oyuncuları bile kendine hayran bırakmıştı.
Prince of Persia: The Two Thrones (2005)
Ubisoft’un birer sene arayla çıkararak âdeta şov yaptığı üçüncü Prince of Persia oyunu, hedefi yine 12’den vurdu. Yeni üçlemeyi muhteşem şekilde sonlandıran, ara sahnelerinden devasa açık oyun alanlarına, yeni eklenen dövüş mekaniklerine ve Karanlık Prens özelliğine dek her noktasıyla beğeni kazanan The Two Thrones, bilhassa The Sands of Time’a yaklaşan bulmaca kalitesiyle dikkat çekmişti.
Prince of Persia (2008)
Prince of Persia serisinin ciddiyetini, 2007 yılında Assassin’s Creed’e devreden Ubisoft, 2008 çıkışlı Prince of Persia ile 2000’lerin başlarında canlandırdığı seriyi bambaşka bir yola sevk etti. Sanat tasarımı, oyun mekanikleri gibi pek çok noktada birkaç yıl önce çıkan üçleme ile alakası bulunmayan yeni oyun, serinin önceki yapımlarına kıyasla daha düşük notlar aldı.
Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010)
İlk üçlemenin yarattığı başarının, 2008 çıkışlı oyunla biraz baltalandığının farkına varan ve ilk iki oyunun arasındaki zaman diliminde geçen The Forgotten Sands ile toparlamaya çalışan Ubisoft, oynanış yönünden tatmin edici ancak konu açısından yüz güldürmeyen yapımla seriyi şimdilik rafa kaldırdı. 2021 yılında çıkması beklenen The Sands of Time remake sürümünün ise akıbeti 2022 başı itibarıyla henüz belli değil.