Geçmişten Günümüze S.T.A.L.K.E.R. Serisi

Monster Notebook  7 Aralık 2023

Oyun

Oynadığınız kimi oyunlarda gördüklerinizin, ruhunuzun derinliklerine işlediğini, bilincinizin en karanlık köşelerine sızdığını hiç deneyimlediniz mi? Eğer böyle bir şeyi tecrübe etmediyseniz, Ukraynalı GSC Game World tarafından geliştirilen S.T.A.L.K.E.R. serisini henüz oynamamışsınız demektir. FPS türüne, hayatta kalma unsurları da ekleyip farklı bir açılım getirerek 2000’li yıllara damgasını vuran seri, karanlık ve ürkütücü atmosferiyle, benzerine az rastlanan bir fenomen olarak bile kabul edilebilir, aynen oyun içindeki anomaliler gibi. Dilerseniz gelin, serinin yapım aşamasında olan yeni oyunu gelmeden önce geçmişten günümüze S.T.A.L.K.E.R. serisine birlikte göz atalım.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007)

Üzerinden 20 yıl geçen Çernobil felaketinin ardından bölge, yalnızca radyasyonla değil, anlaşılmaz ve tehlikeli anomalilerle de doluydu. Anomaliler, fizik kurallarını alt üst eden, gerçekliğin sınırlarını zorlayan doğaüstü olaylardı. Bölgeye girenler, anomalilerin etkisiyle meydana gelen değerli “artefakt”ları arıyorlardı. Özel yetenekleri bulunan bu nesneler, büyük paralar karşılığında satılıyordu ancak bu tehlikeli bölgede artefakt avcılığı yapmak, radyasyonun yanı sıra anomalilere, bölgedeki diğer stalker’lara/avcılara, mutantlara ve askerî birliklere karşı da hayatta kalmayı gerektiriyordu. “Marked One” adlı bir avcıyı kontrol ettiğimiz oyunda, hafıza kaybından mustarip olan karakter, kim olduğunu ve burada ne aradığını bulmaya çalışıyordu. Elindeki “Strelok’u öldür.” emriyle harekete geçen karakter, bu gizemli görevi çözmek için Çernobil’in yıkık alanlarında, yeraltı tünellerinde ve radyasyonla kirlenmiş ormanlarında tehlikeli bir yolculuğa çıktı.

Açık dünya yapısıyla öne çıkan oyunda Çernobil’in çevresindeki geniş alanı serbestçe keşfetmemiz mümkün oluyordu. Görev ve ticaret yapma konusunda oyuncuya tanınan özgürlük, oyun süresinin de artmasını sağlıyordu. Grafik ve ses tasarımı açısından, atmosferik ve gerçekçi bir deneyim sunan STALKER: Shadow of Chernobyl’de hava durumu değişiklikleri, gece-gündüz döngüsü ve radyasyon fırtınaları, tamamen karanlık ve tehlikeli dünyanın içinde gibi hissetmemizi sağlıyordu.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (2008)

İlk oyunun bir yıl sonrasında gelen Clear Sky ile Çernobil’in meşum topraklarına geri dönüş daha ürpertici bir hâl aldı. Büyük Yıkım’ın hemen öncesinde geçen oyunda, Clear Sky adlı bir grupla birlikte, Bölge’nin merkezine doğru ilerleyen avcı Scar’ı kontrol ediyorduk. Anomalilerin eskisine kıyasla daha ölümcül ve paranormal form kazandığı, mutantların tehlikeli olma konusunda diğer avcılarla yarıştığı yapım, oyun mekanikleri açısından daha fazla zenginlik içeriyordu. Fraksiyonlar arası savaş ve farklı gruplarla kurulabilen ittifaklar oyunun dinamiklerini ve sonucunu etkiliyordu. Görsel ve işitsel açıdan Shadow of Chernobyl’den ileride olan Clear Sky, görsellerin de iyileşmesiyle radyasyon fırtınalarının daha da yıldırıcı görünmesini ve hissedilmesini sağlıyordu.

Çernobil’in tahmin edilebilirlikten uzak, tekinsiz dünyasına bizleri davet eden oyunda, her adımımızda bizi bekleyen tehlikelerin bulunması, oyunun yaratmak istediği gerilime fazlasıyla hizmet ediyordu.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2009)

Shadow of Chernobyl’deki olayların hemen ardından, helikopter kazalarının gizemini çözmekle görevlendirilen Binbaşı Alexander Degtyarev’in gözünden anlatılan Call of Pripyat, Bölge’nin en tehlikeli ve ölümcül alanlarından Pripyat’ı merkeze alıyordu. Degtyarev için askerî bir operasyon olmasının yanında kişisel bir sınav hâline de gelen Pripyat yolculuğu, bizim için de önceki oyunlardan daha zorlu geçiyordu. Terk edilmiş binaları, karanlık sokakları ve gizemli geçmişiyle serinin anlatısına büyük katkı sağlayan Pripyat kenti, önceki oyunlardaki gibi mutant, avcı ve anomali üçgeninde bir hayatta kalma mücadelesi vermemize neden oluyordu.

Oyundaki karar ve eylemlerimizin oyunun sonucunu doğrudan etkileyebildiği Call of Pripyat, görsel ve işitsel yönden serinin o zamana kadar yapılan en iyi üyesi olarak kabul edildi. Oyunculardan ve eleştirmenlerden olumlu geri dönüşler alan yapım, yüksek skorlara imza attı.

2024 yılında çıkması beklenen serinin yeni oyunu S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl’i grafik ayarlarını düşürmeden, yüksek çözünürlükte ve akıcı görsellerle oynamayı istiyorsanız, Monster Notebook imzalı; Abra, Tulpar ve Semruk oyun bilgisayarlarından dilediğinizi edinebilirsiniz.

Paylaş: