Oyun Modding: Oyunları Özelleştirme ve Geliştirme Sanatı

Monster Notebook  17 Nisan 2024

Genel

Aralarında Türkiye’nin de yer aldığı birçok ülkenin internet kafelerinde popülerleşip bugün uluslararası oyun turnuvalarında yeni sürümlerine yer verilen Counter-Strike, Skyrim tutkunu bir avukatın, hukuk kariyerini elinin tersiyle itmesine neden olan The Forgotten City ve daha nicesi. Adını andığımız ve yazı boyunca anacağımız daha nice oyun, aslında bir oyunun özelliklerinin değiştirilmesiyle hayat bulan yapımlar. Özellikle PC tarafında oyun oynamaktan hoşlananların, oynadıkları oyunları daha eğlenceli hâle getiren, kimi zamansa belirttiğimiz gibi tamamen yeni oyunların meydana gelmesini olanaklı kılan oyun modlama, hem oyunlara hem de oyun geliştirmeye ilgi duyan oyuncuların mercek altına alması gereken konuların başında geliyor. Dilerseniz gelin, bu yazıda oyunları özelleştirme ve geliştirme sanatı olarak tanımlayabileceğimiz oyun modlama veya bir diğer adıyla oyun modding’e detaylı şekilde bakalım.

Oyuncuların İçlerindeki Yaratıcılığı Ortaya Çıkarmalarını Sağlayan Modlama Nedir?

Genel hatlarıyla ele alacak olursak oyun modding, oyunların kodlarına ya da içeriklerine çeşitli yöntemlerle müdahale ederek oyunlara yeni mekanikler, hikâyeler, karakterler, araçlar, görseller ve oyun içi diğer elementleri eklemeyi sağlayan işlemler bütünü olarak tanımlanabiliyor.

Dijital oyunların geçmişi çok daha eskiye uzansa da bugün anladığımız manada oyun modding’in tarihi, 1990’llı yıllarda başlıyor diyebiliriz. 1980’lerde BASIC programlama dilinden yardım alarak oyunlarda minimal değişiklikler yapabilen teknoloji meraklıları, Masters of Doom kitabının yazarı David Kushner’ın de bu kitapta belirttiği üzere asıl modlama çılgınlığına Doom oyununun çıkışıyla başlıyorlar. Zira oyun, oyun içi içerik dosyaları oluşturup var olan dosyaların değiştirilmesine imkân tanıyan araçlar sunuyordu. Bu da oyuncuların kendi oyun haritalarını, düşmanlarını ve daha da ileriye giderek kendi oyun mekaniklerini oluşturmalarına fırsat veriyordu. İnternetin daha hızlı hâle gelmesi ve yüksek hızlı internetin yaygınlaşması, kendince modlama yapan ve ünü, en fazla kendi arkadaş çevresiyle sınırlı olan modder’ların dünya çapında tanınmasını sağladı. Bunun yanında farklı oyunlara modlar hazırlayan oyuncular, birbirleriyle yine bu yolla fikir alışverişinde bulunarak bilgi ve yeteneklerini katbekat artırabildiler.

1998’de yayımlanan ve yankıları bugüne kadar uzanan Half-Life ise oyun modding konusunda bir kilometre taşı oldu. Yapım sayesinde Counter-Strike, Team Fortress ve Day of Defeat gibi çıktıkları döneme damga vuran ve bazılarının yeni sürümleri hâlâ oynanan, başlı başına oyunlar çıktı.

Kapsamlı Bir Süreç: Oyun Modding Nasıl Yapılır?

Bugün geldiğimiz noktada bazı oyun şirketleri haricinde pek çok stüdyo, oyunlarını modlanabilir şekilde sunuyor. Örneğin son dönemde yayımlanan ve büyük ses getiren Bethesda Game Studios oyunu Starfield, mod topluluğu sayesinde sayısız oyun içi içerik ve iyileştirme kazandı. Öyle ki oyunun vanilla/orijinal sürümünde bulunmayan DLSS desteği bile modder’ların katkılarıyla oyuna eklendi. Peki, oyun modding nasıl yapılır? Birkaç maddede sıralayalım:

  • İlgi Alanı Önemli: Mod yapmaya başlamadan önce oyuncuların/geliştiricilerin ilgi alanlarını belirlemeleri gerekiyor. Hangi oyun için ne tür bir mod yapılacağı, oyunun görsel yönünün mü değiştirileceği yoksa tamamen kendisinin mi “elden geçirileceği”ne karar vermek önem arz ediyor.
  • Araştırma Yapmak Şart: Bazı oyunlar, modlama için beraberinde yerleşik araçlar getirebilirken bazıları ise haricî araçlarla modlanabiliyor. Bu noktada oyunların oyun içi editörlerinin olup olmadığının araştırılması, yoksa ne tür araçlarla oyunun modlanabileceğinin öğrenilmesi tavsiye ediliyor.
  • Bilgi Sahibi Olmak Gerekli: Oyuncuların ve geliştiricilerin belirli becerilerinin olması hâlinde kolayca gerçekleştirilebilen oyun modding işlemi, üç boyutlu modelleme, programlama, grafik tasarımı gibi farklı alanlarda bilgi gerektiriyor. Oyun içine işitsel unsurlar yerleştirilecekse müzik ve ses bilgisi, DAW kullanım yetenekleri de değerli hâle geliyor.
  • Test ve Paylaşıma Zaman Ayrılmalı: Hazırlanan modun herhangi bir sorununun bulunup bulunmadığını öğrenmek adına oyunun her aşamasında çeşitli testler yapılıp modun doğru çalıştığından emin olunması gerekiyor. Sonrasında oyunun mod desteğine göre hazırlanan mod; Steam Atölye, ModDB ve Nexus Mods gibi platformlar üzerinden yayımlanabiliyor. İlgili platformlar, üretilen moda dair olumlu ve olumsuz geri bildirimler almak için uygunluk gösteriyor.

Siz de oyun modding konusuna ilgi duyuyorsanız, mutlaka elinizin altında güçlü bir oyun bilgisayarı bulunmalı. Monster’ın geliştirdiği; Abra, Tulpar ve Semruk oyun bilgisayarları, gerek üç boyutlu modelleme yazılımlarını gerekse diğer yüksek performans gerektiren araçları sorunsuz şekilde kullanıp oyun modlarınızı tüm dünyayla paylaşmanıza yardım eder.

Paylaş: