Çevrim içi çok oyunculu yapımlarla zaman geçiren oyuncuların karşılaştıkları sorunların başında; gördükleri, doğru şekilde hedef aldıkları ve fakat bir türlü vuramadıkları rakipleri geliyor. Benzer şekilde, âdeta bir yerden bir yere “ışınlanan” araçlar ve karakterler, aniden “spawn” olan düşmanlar ve benzeri unsurlar, oyun tutkunlarının canını sıkabiliyor. Kolayca uzatılabilecek bu listenin baş sorumlusu genellikle, kabul edilebilir seviyenin çok üstünde seyreden ping’ler oluyor.
Oyuncuların Öncelikli Düşmanı Ping Nedir?
Oynanan oyundan ya da oyun türünden bağımsız olarak ping’i tek başına ele almak gerekiyor. Ping aslında, bir internet protokolü ağındaki ana bilgisayarın, erişilebilir durumda olup olmadığının anlaşılabilmesi ve bu yönde test edilebilmesi için hazırlanan, ağ yönetim yazılımı yardımcı programı olarak tanımlanıyor. Bugün kullanılan popüler işletim sistemlerindeki komut satırlarına da ping ile ilgili komutlar yazılarak gerek yerel ağdaki gerekse internetteki sitelerin erişilebilirlik durumları kolayca kontrol edilebiliyor. Test için gönderilen sinyal, milisaniye cinsinden ölçülüyor ve bu değer, sinyalin, ana bilgisayardan sunucu ya da bilgisayara gidip gelmesinin ne kadar süre içerisinde gerçekleştiğini temsil ediyor. Kelimeni kökeni ise İkinci Dünya Savaşı’na kadar uzanıyor. Savaşta kullanılan denizaltıların, gemilere olan uzaklığını ölçmek için kullandıkları sonar sinyalinin metalik ve yüksek perdeli “ping” sesinden adını alan ping, oyunculara yaşattığı tatsızlıklar nedeniyle pek sevilmiyor. Bu anlaşılabilir durum, ping’in, çevrim içi çok oyunculu yapımlarda oyuncuların, diğer oyuncularla ya da ana sunucuyla arasındaki ağ gecikmesini temsil etmesinden kaynaklanıyor.
Düşük Ping, Yüksek Ping ve Gecikme
Bilgisayar kullanıcıları ve özellikle oyuncular arasında “ping’im çok yüksek”, “düşük ping’im olsa ne güzel olurdu,” gibi ifadeler sıklıkla kullanılıyor. Buradaki “yüksek”lik ve “düşük”lüğü tanımlayan unsur ise ping’in milisaniye cinsinden değerine tekabül ediyor. Zira 100 ms ve altındaki değerler, kabul edilebilir, ortalama değerler şeklinde belirtiliyor. VDSL ve fiber altyapılı internet kullanıcıları, diğer değişkenler devre dışı bırakıldığında 100 ms ping’lerle oyun oynayabiliyor. 50 ms ve daha altı değerler ise hayli iyi değerler olarak belirtiliyor. Ping süresi azaldıkça çevrim içi oyunlardaki etkileşim artıyor. Özellikle FPS, yarış, MOBA gibi türlerdeki oyunlarda oyuncuların, diğer oyuncularıyla olan bağlantılarını belirleyen temel unsur, ping oluyor. Ping’in yüksek olduğu anlarda ortaya çıkan durum ise gecikme şeklinde tanımlanıyor. Oyunların yer yer çökmesine, oyuncuların sunuculardan kısa süreliğine ban’lanmasına ve genel anlamda kötü bir oyun deneyimi elde edilmesine neden olan gecikmeyi, dolayısıyla yüksek ping’leri düşürmek için birtakım yollar bulunuyor.
Ping’i Düşürmek Mümkün Olabiliyor
Oyunculara zaman zaman saç baş yolduran yüksek ping’leri tamamen olmasa da büyük oranda düşürmek mümkün olabiliyor. Bunun için izlenmesi gereken birkaç yol bulunuyor. İnternet servis sağlayıcının, verdiği hizmetin kalitesi, ping’lerde belirleyici olabiliyor. Evdeki internetin hızı, bant genişliği, işletim sistemi ya da modem/router’lardaki firewall (güvenlik duvarı) yapılandırmaları ping’leri etkileyebiliyor. Ancak çevrim içi oyunlardaki ping kaynaklı sorunların temel nedeni, oyunların, sunucularının yabancı ülkelerde ve fiziksel olarak uzak alanlarda bulunması oluyor. Bunun önüne geçmek için oyunların, Türkiye’ye en yakın sunucularına bağlanılması gerekiyor. Oyunculardan gelen gecikme şikâyetlerine kayıtsız kalmayan pek çok şirket, dünya çapındaki sunucu ağını genişletiyor ve ABD’nin yanı sıra Avrupa’nın birçok ülkesine sunucular açarak oyuncuların yaşamaları muhtemel sorunları ortadan kaldırıyor. Çevrim içi oyunlara ilginin her geçen gün arttığı Türkiye’ye de sunucu açan bazı şirketler, oyunların çok düşük gecikmelerle oynanabilmesini olanaklı kılıyor. Oyun firmalarının bu atılımlarının ve gelecekte, internet servis sağlayıcılarla gerçekleştirmeleri öngörülen iş birliklerinin, yüksek ping sorununu zaman içerisinde kökünden çözmesi bekleniyor.
Sıkça Sorulan Sorular
Ping kaç olursa iyi?
- İyi bir oyun deneyimi için ping değerinin 50 ms veya daha düşük olması idealdir. 100 ms altındaki değerler kabul edilebilir olarak kabul edilse de, daha düşük ping, oyunlardaki tepki süresini iyileştirir.
Ping nasıl artar?
- Ping değerleri, ağ yoğunluğu, internet hızı, bağlı olduğunuz sunucunun coğrafi konumu ve ev ağınızdaki cihazların kalitesi gibi faktörlere bağlı olarak artabilir. Kötü hava koşulları veya eski ağ ekipmanları da pingi olumsuz etkileyebilir.
İyi bir internet için ping kaç olmalı?
- İyi bir internet bağlantısı için ping değerinin 50 ms veya altında olması önerilir. Bu, özellikle online oyunlar ve video konferanslar gibi gerçek zamanlı uygulamalar için önemlidir.
Yüksek ping nasıl düşürülür?
- Yüksek ping, kablolu bağlantılara geçiş yaparak, arka planda çalışan uygulamaları kapatmak, Wi-Fi sinyalini güçlendirmek, ve sunucuya yakın coğrafi konumda olan oyun sunucularına bağlanmak suretiyle düşürülebilir.
Ping ile internetin alakası var mı?
- Evet, ping, internet bağlantınızın tepki süresini ölçer. Düşük ping, daha hızlı internet tepkisi anlamına gelirken, yüksek ping, veri paketlerinin hedefine ulaşmasının daha uzun sürdüğünü gösterir.
Modem ping etkiler mi?
- Evet, modem kalitesi ve ayarları, ping üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Eski veya düzgün yapılandırılmamış bir modem, ağ gecikmelerine neden olarak yüksek ping değerlerine yol açabilir.
Ping Ayarı Nasıl Yapılır?
- Ping ayarları genellikle doğrudan yapılmaz, ancak internet bağlantınızı optimize ederek dolaylı yollarla ping’inizi düşürebilirsiniz. Modem ayarlarınızı gözden geçirmek, DNS sunucularınızı değiştirmek ve QoS (Kalite Hizmeti) ayarlarını yapmak bunlara örnektir.