S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl Çıkış Tarihi ve İnceleme
Oyuncuların âdeta bayram havası yaşadıkları bazı yıllar vardır. O yıllardan biri, hiç kuşku yok ki 2007’ydi. Call of Duty 4: Modern Warfare, Bioshock, Timeshift, Crysis başta olmak üzere çok sayıda üst düzey FPS türü yapım 2007’de yayımlandı. Ancak geliştirilmeye 2001 yılında başlanan bir oyun vardı ki oyuncular üzerinde benzersiz bir etki bıraktı: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Oyun kartviziti, belli bir kalitenin üstündeki yapımlarla dolu olan Ukraynalı GSC Game World tarafından geliştirilen ve birer yıl arayla çıkan yeni oyunları sayesinde bir seriye dönüşen S.T.A.L.K.E.R., sırtını edebiyata ve sinemaya dayıyordu. Arkady ve Boris Strugatski’nin ortaklaşa kaleme aldığı Uzayda Piknik romanının yanı sıra bu romandan hareketle Andrey Tarkovski’nin yönettiği Stalker filminden önemli izler taşıyan oyun, Çernobil’in tekinsiz ortamında geçen, harikulade bir deneyimler bütünüydü. Geleneksel hayatta kalma korku unsurlarına, oynanışı etkileyen rol yapma ve karakter gelişim unsurları ekleyen S.T.A.L.K.E.R. serisi, gerçekçiliği hiçbir surette elden bırakmıyor, kendisinin ciddiye alınmasını istiyor ve daha da önemlisi, bunu hak ediyordu.
Ancak önemli GSC Game World çalışanlarının şirketten ayrılıp 4A Games’i kurarak Metro serisine hayat vermesi, ilerleyen yıllarda GSC’nin finansal sorunlar yaşaması derken oyuncular, S.T.A.L.K.E.R. serisinden uzun yıllar ayrı kaldı. Bir müddet sonra tekrar ayağa kalkan şirket, ilk defa 2010’da geliştirilmeye başlanan S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl’i 2018’in ortalarında yeniden resmî olarak duyurdu. Oyunla ilgili ilk tanıtım videosu ise E3 2021’de Xbox konferansı kapsamında gösterildi. Peki, yeni oyunda bizleri neler bekliyor?
Anomalileri Tetiklemek İçin Yanınıza Vida Almayı Unutmayın!
İlk oyundan itibaren Zone adı verilen bölgede geçen macera, bize hep gerilim, korku ve terör dolu anlar yaşatıyordu. Karşılaştığımız türlü çeşitli anomaliler, zombileşen insanlar, gördüğümüz an köşe bucak kaçmamızı gerektirecek kadar ürkütücü ve tehlikeli yaratıklar, S.T.A.L.K.E.R.’ın zihinlere kazınan alametifarikası olup çıkıveriyordu. Yeni oyunla ilgili yayımlanan kısa video, bize Zone cephesinde değişen bir şey olmadığını gösteriyor. Tanıtım videosunda şeffaf anomalilerin metal vidalarla tetiklenmesinden bu anomalilere yaklaşan yaratıkların hücrelerine ayrılmasına dek bilindik ama belki de yaşattığı travma nedeniyle unutulmak istenen tüm ayrıntılar, bir bir bize aktarılıyor. Yine oyunun fanları için epey tanıdık gelecek ateş başı sohbetleri de videoda üzerinde durulan noktalardan biri. Tabii avcıların kendi aralarındaki muhabbet koyulaştıkça ekrana akan görsellerin de etkileyicilik düzeyi artıyor.
Kim Arkadaşlık Etmeye, Kim Kurşun Yemeye Layık, Karar Verin!
Skif adlı bir S.T.A.L.K.E.R.’ı yöneteceğimiz oyunda görevimizin ne olacağı ve oyunun senaryosuna dair pek bilgi bulunmuyor. Zira geliştirici ekip GSC Game World’un ağzı bu konuda son derece sıkı. Ancak yine de yapıma dair bazı ayrıntılar biliniyor. 64 km²’lik tamamen radyoaktif bir bölgede geçecek olan ve doğrudan doğruya açık dünya formunda tasarlanan S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl’de çizgisel bir oynanış yok. Senaryodan bağımsız olarak Çernobil’in kalbindeki sırları araştırabileceğimiz ve değerli eserler aracılığıyla servet elde edebileceğimiz gibi karşılaştığımız gruplardaki insanlarla tanışıp çeşitli hedefler doğrultusunda iş birliği de yapabiliyoruz. Ancak bu noktada kimlerle arkadaşlık yapıp kimlere düşman olacağımıza dikkat etmemiz gerekiyor çünkü Zone’da herkes kendi çıkarı çerçevesinde hareket ediyor. Eğer arkadaşlık yerine kurşunu hak eden birileri olursa onlara karşı, çok sayıda modifikasyon imkânı bulunan 30’dan fazla silahı kullanabiliyoruz. Tabii Zone’da attığımız her adım ve aldığımız her karar, oyunun gidişatını da sonunu da etkiliyor. Bunlarla birlikte geleneksel S.T.A.L.K.E.R. oyunlarındaki açlık, yaralanma neticesinde kan kaybı, uykusuzluk gibi durumları da takip edip karakterimizi en iyi şekilde yönetmemiz icap ediyor. Aksi hâlde oyuna erken veda edebiliyoruz.
Unreal Engine 5 ile Fotogerçekçi Sahneler!
Önceki oyunlardakine kıyasla çatışmalarda kullandığımız silahların dürbün başta olmak üzere birçok özelliğinden yeni yapımda rahatlıkla yararlanabiliyoruz. Ancak orijinal yapımdaki gibi silahlarla ateşlediğimiz mermilerin; rüzgâr, yağmur gibi değişkenlerden hangi oranda etkilendiğini, şimdilik bilemiyoruz. Düşman çeşitliliği de beklentileri karşılayacak nitelikte ama bazı eski düşmanlarımız da yeni oyunda karşımıza çıkıyor. Örneğin Bloodsucker, az önce bahsettiğimiz kısa tanıtım videosunda boy gösteriyor. Oldukça uğursuz bir ortamda temasa geçtiğimiz Bloodsucker, Unreal Engine 5 oyun motorunun katkısıyla ekrandan çıkıp bize dokunacakmış gibi görünüyor. Tabii oyun motorunun yetenekleri, karakter ve yaratık tasarımlarının gerçekçiliğiyle sınırlı kalmıyor. Videoda uzak mesafe çizimlerinin başarıyla gerçekleştirildiği, kötü hava koşullarının, orijinal oyundakilerle benzer atmosfer yaratacak biçimde resmedildiği, kapalı mekânlardaki ışık kaynaklarının çevreye etkilerinin ve yansımaların, günümüz standartlarının da üstünde olduğu, kolayca takip edilebiliyor.
Tüm bu görsel şölenin arkasında, yapımın yalnızca Xbox Series X/S ve PC için geliştiriliyor olması yatıyor. Eski nesil konsollarla uyumlu olmayan S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl, bu sayede gerçek yeni nesil oyunlardan biri hâline geliyor. Hatta PC platformunda SSD kullanımını zorunlu tutan yegâne oyun olma özelliği taşıyor. Bize de, yayımlanma tarihi 8 Aralık 2022 olarak belirlenen yapımı, canavar gibi oyun bilgisayarlarımızla oynamak düşüyor.