Yeni Oyun Geliştirme Teknolojileri: Unreal Engine vs. Unity
Oynadığınız oyunlar, milyonlarca oyuncu gibi sizi de büyülüyorsa ve içinizdeki oyun yapımcısının zihninizin içindeki “Hadi, sen ne zaman oyun yapmaya başlayacaksın?” sorularına kayıtsız kalamıyorsanız, işiniz, eskisine göre çok daha kolay. Bir oyun yapmak üzere yola çıkan hemen herkesin çok değil, bundan 15-20 yıl önce kendi oyun motorunu yapma gayreti, artık yerini, “doğru” oyun motorunu seçip projeye başlamaya bırakmış durumda. Bu, ortaya verimli ve gerçekten ulusal ve uluslararası çapta ses getirebilecek işlerin çıkmasına yardım ediyor. Tabii bu süreçte iki büyük oyun motoru öne çıkıyor: Unreal Engine vs. Unity. Dilerseniz gelin, bu oyun motorlarının teknoloji ve özelliklerine, örnek oyunlardan da söz ederek değinelim.
Görsel Şölenin Arkasındaki Muazzam Güç: Unreal Engine
2023’teki oyun yağmuru nedeniyle gözden biraz kaçsa ve 1980’lerin sonu, 1990’ların başlarında çocuk olup televizyon ekranlarında keyifle RoboCop filmlerini izleyen oyuncuların radarına takılan RoboCop: Rogue City oyununu oynadınız mı bilmiyoruz. Eğer oynadıysanız, bu oyunda sıra dışı bir şeylerin bulunduğunu görmüş, deneyimlemiş olabilirsiniz. Çok tanıdık bir geliştirici olmayan ve AAA projelerden ziyade tutkuyla hazırlanan AA projeleriyle tanınan Teyon tarafından Unreal Engine 5 ile geliştirilen RoboCop: Rogue City, bu yazının başrol oyuncularından birinin, bugün geldiği noktada hangi aşamaya ulaştığını gözler önüne seriyor. Oyunu, yüksek çözünürlükte ve maksimum grafik detay seviyesinde oynamaya başladığınızda çevre detayları, objeler, aydınlatma unsurları ve daha pek çok görsel şölen yaratan birim, oyunun, yıllardır dile getirdiğimiz fotogerçekçiliğe bizi ne kadar yaklaştırdığını gösteriyor.
Benzer bir durum yine aynı oyun motorunu paylaşan ve 2023’te ses getiren Soulslike oyunları Remnant 2 ve Lords of the Fallen için de pekâlâ geçerli. Yeni nesil ekran kartlarına bile nefes aldırmayan, muazzam görsellere sahip yapımlar, canavar gibi oyun bilgisayarlarında sıra dışı bir deneyim yaşanmasına imkân tanıyor. Unreal Engine 5 ile böylesi etkileyici görseller içeren oyunlar yapılabilmesinin bazı nedenleri var. Sıralamak gerekirse:
- Nanite Sanallaştırılmış Geometri: Yine 2023’te çıkan ve mesh shader/örgü gölgelendirici teknolojisini kullanan ilk oyun olma özelliğini taşıyan Alan Wake 2’nin bu shader sisteminin bir benzeri olan Nanite, Unreal Engine 5’in, son derece gerçekçi çevre, karakter ve obje modellemelerine ev sahipliği yapabilmesini sağlıyor. Oldukça detaylı ve karmaşık geometrilerin, gerçek zamanlı olarak render edilebilmesini mümkün kılan teknoloji, sekizgen araç tekerleklerinden ve düşük poligonlu karakter modellemelerinden kurtulmamızın da anahtarı oluyor.
- Lumen: Bir süredir popüler birçok oyunda kendine yer bulan; Control, Cyberpunk 2077 ve Alan Wake 2 gibi önemli yapımlar sayesinde oyunlardaki gerçek zamanlı grafiklerin, çağ atlamasını sağlayan gerçek zamanlı ray tracing/ışın izleme teknolojisinin Unreal Engine tarafındaki yorumu Lumen, ray tracing gibi ışığın oyun dünyasında nasıl davrandığını gerçekçi şekilde simüle ediyor. Bir global aydınlatma çözümü olduğu için oyun sahnesinde tepeden tırnağa her unsurun ışıklandırmasının, geliştirici tarafından ayarlanabilmesine olanak veren Lumen, yine geliştiricilere büyük esneklik kazandırıyor.
- Geçici Süper Çözünürlük: Ekran kartlarına büyük bir hesaplama yükü bindiren bu iki muhteşem özellik, Lumen ve Nanite, geçici süper çözünürlük yardımıyla ekran kartlarını daha az yoruyor. Çalışma mantığı olarak NVIDIA’nın DLSS teknolojisine benzeyen ancak farklı şekilde çalışan geçici süper çözünürlük, yüksek kaliteli görsellerin, minimum “kas gücü”yle de üretilebilmesini sağlıyor.
- MetaHuman: Oyun geliştiriciler için hayli zor olan yüz modelleme konusunu, alabildiğine kolaylaştıran MetaHuman teknolojisi, gerçekçi insan karakterleri ve yüz animasyonları konusunda kullanılıyor. MetaHuman Creator arayüzü yardımıyla geliştiricilerin hızlı ve kolayca insan karakterleri oluşturmalarına, hatta gerçek insanlardan yüz aktarımı yapabilmelerine imkân veren teknolojinin en iyi temsilcisi, The Game Awards etkinliğinde ilk defa görücüye çıkan yeni Hideo Kojima oyunu OD olarak gösteriliyor. Tanıtım videosundaki yüz detaylarına dikkat:
Çoklu Platformun Kralı: Unity
C++ programlama dilinin öğrenilmesini gerekli kılan ama görsel programlama sistemi Blueprint’i de beraberinde getiren Unreal Engine’dan farklı olarak C# programlama dilinin bilinmesinin gerektiği Unity, teknik açıdan Unreal kadar yetenekli. Ancak Unity’yi oyun dünyasında popüler ve kullanılır hâle getiren özelliği, bilhassa mobil oyun tarafındaki projelerini hayata geçirmek isteyen tek kişilik veya birkaç kişiden oluşan oyun geliştiricilerin, bu oyun motorundan yararlanmalarıdır. iOS veya Android platformunda büyük bir keyifle oynadığımız, yer yer beyin yakan Monument Valley serisi, PC tarafında ciddi bir oyuncu kitlesine ulaşan GTFO gibi yapımların yanı sıra Return of the Obra Dinn ve Genshin Impact gibi yapımlar da Unity ile hayat bulan oyunlar. Geliştiricilerin, 2024 yılında yayımlanmasını heyecanla bekledikleri Unity 6’nın öne çıkan özelliklerine bakacak olursak:
- GPU’da Kalıcı Çizici: İngilizce GPU Resident Drawer şeklinde tanıtılan özellik, modern render süreçlerinde çalışıyor ve hesaplama gölgelendiricileri (compute shaders) etkinleştirildiğinde işlevsel hâle geliyor. İlgili teknoloji, performansı artırarak daha verimli bir render süreci sağlıyor. Özellikle yüksek detaylı sahneler ve karmaşık geometrilerin render edilmesinde önemli bir rol oynuyor.
- GPU Gizleme Kesme: GPU Occlusion Culling şeklinde isimlendirilen teknoloji, grafik hesaplama dünyasında çok uzun süredir kullanılan, görünmeyen nesnelerin render edilmesini engelleme sürecinin yeniden yorumlandığı bir teknik olarak karşımıza çıkıyor. Bu teknik, GPU’nun sadece ekranda görünen nesneleri render etmesini sağlayarak gereksiz işlemleri azaltıyor ve genel performansı artırıyor. Özellikle büyük ve detaylı oyun dünyalarında önem taşıyan GPU Gizleme Kesme, görünen nesnelerin işlenmesi gerektiğinde kaynak kullanımını optimize ediyor. GPU Occlusion Culling, bilhassa açık dünya oyunları ve yüksek detay gerektiren her türlü 3B sahne için ideal oluyor.
- Mekânsal-Zamansal Son İşleme: İngilizcesi Spatial-Temporal Post-Processing olan teknoloji, donanım tabanlı optimizasyonları ve ek performans artışını mümkün kılıyor. Bu teknik, hem mekânsal (spatial) hem de zamansal (temporal) veri işleme tekniklerini birleştiriyor. Görüntü kalitesini artırırken performansı koruyan özellik, düşük donanım konfigürasyonuna sahip cihazlarda büyük önem taşıyor. Mobil oyunlar ve VR/AR (Sanal Gerçeklik/Artırılmış Gerçeklik) uygulamaları için uygunluk gösteren teknik, sınırlı donanım kaynaklarına sahip cihazlarda harikulade görseller sunulmasına imkân tanıyor.
Unity 6’nın bu yenilikçi özelliklerini tanıtan kısa bir video paylaşalım:
Tabii yeni Unity’nin özellikleri bunlarla sınırlı kalmıyor:
- Unity İlham Perisi: Orijinal adı Unity Muse olan teknoloji, yapay zekâ destekli araçlarla yaratıcılığı aynı potada eriten bir platform olarak dikkat çekiyor. Geliştiriciler; metin, resim veya çizim tabanlı girdilerle herhangi bir tarzda oyun için hazır dokular üretebiliyor. Bu işlem, Unity Editörü içinde doğrudan gerçekleştirilebiliyor. Bunun yanında kullanıcılar, basit metin tabanlı komutlarla 2B sanat eserleri oluşturabiliyor. Modifiye edilebilir, sahneye hazır sprite’lar (iki boyutlu görüntü) üretmek için kullanılabiliyor. Aynı platform kapsamındaki “chat” özelliği ise Unity’nin büyük dil modellerine dayanan yapay zekâ asistanı şeklinde tanımlanıyor. Geliştirme sürecini hızlandırmak için Unity kaynaklarıyla birlikte değerlendirilebiliyor.
- Unity Sentis: Unity Çalışma Zamanı’nda üçüncü taraf yapay zekâ modellerini içe aktarmanın ve çalıştırmanın bir yolunu sunan Unity Sentis kendi yapay zekâ modellerini içermiyor fakat üçüncü taraf çözümlerin çalıştırılması için bir ortam sunuyor. Oyun içi ya da cihaz üzerindeki kamerayla nesneleri tespit etme, sınıflandırma ve segmentasyon yapma yeteneğiyle gelen Sentis, herhangi bir temayla sahneye görsel efektler eklemek için kullanılabiliyor.
Oyun dünyasının büyüsüne kapılan ve kendi oyununu yapma hayalleri kuran gençler için oldukça kapsamlı dokümanlar ve eğitim videoları içerirken topluluklarıyla daha da zenginleşen Unreal ve Unity oyun motorları, oyun yapmanın, yalnızca büyük stüdyoların işi olmadığını herkese gösteriyor. Kendilerine göre farklı öğrenme eğrileri olan oyun motorlarını kullanarak siz de kendi hayalinizdeki oyunu gerçeğe dönüştürmeyi hedefliyorsanız, elinizin altında, “canavar” gibi bir bilgisayar bulunması iyi olur. Monster Notebook imzası taşıyan; Abra, Tulpar ve Semruk oyun bilgisayarları; programlama, tasarım, render ve oyun testi gibi farklı aşamalarda gereksinimlerinize rahatlıkla yanıt veriyor.