Geçmişten Günümüze Burnout Serisi

Monster Notebook  7 Şubat 2024

Oyun

Simülasyon türü yarış oyunlarında bir ceza nedeni olan başka araçlara çarpmak, daha arcade tarzı oyunlar için cezalandırıcı bir durum içermese de ödüllendirme mekanizmasına da dönüşmüyor. Tabii Burnout serisini saymazsak. Oynamaya başlayanları, hızın ve aksiyonun doruklarına çıkaran seri, oyunlarını konsolla oynayanları memnun etti ve bir istisna oyun haricinde genel olarak PC’yi pas geçti. Burnout’un etkisi o kadar güçlüydü ki ilerleyen yıllarda Burnout tarzını yakalamaya çalışan oyunlarla baş başa kaldık fakat ne yazık ki hiçbir oyun, Burnout’un verdiği tadı veremedi. Electronic Arts’ın gözden çıkardığını ve asıl işi yarış oyunları geliştirmek olan Criterion Games’in, Battlefield V ve Battlefield 2042 gibi FPS oyunlarının yapımına yardım etmesi gibi nedenlerle bir daha göremeyeceğimizi düşündüğümüz Burnout oyun serisinin geçmişten günümüze nasıl ulaştığına, gelin birlikte bakalım.

Burnout (2001)

2001 yılının PC oyunlarını göz önünde bulundurduğumuzda tam olarak gözlerimizin pasını silen ilk Burnout, geliştirici ekibin Ronin adlı filmden esinlenmesiyle ortaya çıktı. Klasik yarış oyunlarından farklı olarak trafikte risk almayı ve kaza yapmaktan korkmamayı salık veren yapımda puan kazanmak için karşıdan gelen veya yanımızdan giden araçlara çok yaklaşıp nitro barımızı doldurmamız mümkündü. Az sayıda araç içeren ama dönemine göre güzel hasar modellemelerine sahip oyun, hiç şüphesiz, yarış oyunları dünyasına farklı bir bakış açısı kazandırdı ve bu marka, çok geçmeden bir seriye dönüştü.

Burnout 2: Point of Impact (2002)

Serinin tam olarak kendini bulduğu oyun diyebileceğimiz Burnout 2’de kaza yaptığımızda puanımız azalmıyor, bilakis oyun bize puan veriyordu. İlk oyunun temellerini korurken Crash Mode gibi oyun modlarıyla farklı bir heyecan yaratan yapım, bu defa beraberinde çok daha fazla sayıda araç ve yarış pisti getirdi. Oyuna eklenen takip kamerası ise kazaların daha iyi görülebilmesini sağladı. İlk oyuna kıyasla çok yüksek puanlar alan Burnout 2, yine ilk oyun gibi PlayStation 2, Xbox ve GameCube oyun konsollarına çıktı.

Burnout 3: Takedown (2004)

Bu defa oyuna adını veren “Takedown” moduyla dikkat çeken serinin üçüncü oyununda, rakip araçları devirmemiz veya duvara çarptırmamız, bize puan kazandırıyordu. Bunun yanında Road Rage gibi modlarla daha da eğlenceli hâle gelen Burnout 3: Takedown, 2004 yılına ve RenderWare oyun motoruna göre gerçekten çok iyi görsellere sahipti. GameCube platformuna veda eden serinin üçüncü oyunu, Burnout tarihinin en yüksek puanlarını aldı.

Burnout Revenge (2005)

2005 yılına iki farklı Burnout oyunu yetiştirmeyi başaran Criterion Games’in ana Burnout oyunu, “Revenge” oldu. İçerdiği oyun modlarından öne çıkanlarını, oyun adı olarak kullanan geliştirici ekip, Revenge modu sayesinde rakiplerimizden intikam almamızı sağladı. Bu modla rakiplerimize saldırarak ve onları yok ederek puan topluyor, Traffic Attack modunda ise yoğun trafikte hızlı ve dikkatli sürüşler gerçekleştiriyorduk. 2005 yılında PS2 ve Xbox’ta yayımlanan oyun, 2006’da, görsel iyileştirmeler ve çeşitli yeniliklerle Xbox 360’a tekrar çıktı.

Burnout Legends (2005)

Revenge ile aynı yıl çıkan Legends, yalnızca el konsollarına özel yapıldı. Dokuz farklı oyun modu ve zengin içeriğiyle dikkat çeken Burnout Legends, PlayStation Portable konsolunda ne kadar sevildiyse Nintendo DS platformunda da o kadar sevilmedi ve düşük puanlar aldı. Bunun nedeni, oyunun DS sürümünün düşük grafik kalitesine, çeşitli kontrol sorunlarına ve oynanış kısıtlamalarına sahip olmasıydı.

Burnout Dominator (2007)

Yalnızca PS2 ve PSP platformlarında yayımlanan Dominator, serideki en arcade oyunlarından biriydi. Serinin ikinci oyununda yer alan nitro barı doldurma mekaniğinin yeniden geldiği Dominator’da drift becerilerimiz de ödüllendiriliyordu. Ortalamanın üstünde puanlar alan yapım, asıl önemli olan oyuna geçiş için Criterion’a zaman kazandırdı.

Burnout Paradise (2008)

Burnout serisinin beşinci ana oyunu olan ve yenilikçi oynanış mekaniklerinin yanı sıra açık dünya yapısıyla kendinden önceki yapımlardan ayrılan Paradise, yıkım ve hız konusundaki sınırları epey kaldırdı. Rakip araçlarına ek olarak çevredeki unsurları da yıkarak puan toplamamızı bekleyen oyun, kaza sürecinde araçların modellemeleri noktasında da göz kamaştırıyordu. Yapılabilecek sayısız yarış ve etkinliğin yer aldığı Paradise, çevrim içi çok oyunculu moduyla çok daha eğlenceli hâle geliyordu. Dönemin oyun konsollarına çıkan, PC’yi de ilk ziyaret eden Burnout oyunu olma özelliğine sahip Paradise’ın çıkışının on yıl sonrasında bir de remastered sürümü yayımlandı.

Burnout Crash! (2011)

Serinin ruhunu yakalayamayan, oynanış mekanikleri ve kamera açısı gibi unsurlarıyla Burnout tutkunlarında hayal kırıklığı yaşatan Crash, Criterion ekibinin, Need for Speed serisi ve Electronic Arts’ın diğer oyunlarına yardım etmeden önce geliştirdiği son Burnout oyunu oldu. Yapım, PlayStation 3 ve Xbox 360 platformlarında ortalamanın biraz üstünde puanlar aldı.

Siz de Burnout gibi yarış oyunlarının yaşatacağı adrenalin dolu anları, “canavar” gibi deneyimlemek istiyorsanız, Monster Notebook imzalı oyun bilgisayarı modellerinden dilediğinizi hemen satın alabilirsiniz.

 

Paylaş: