Geçmişten Günümüze Civilization Serisi

Monster Notebook  8 Aralık 2023

Oyun

Hayatı oyun oynamak ve değerlendirmekle geçmiş tüm oyuncuların, adını duyduklarında ceketlerinin önünü ilikledikleri, saygıyla önünde eğildikleri, yapıtları karşısında da şapkalarını çıkardıkları bazı isimler vardır; Sid Meier gibi. Hayata, yaratıcılıkta sınır tanımayan oyunlar tasarlamak için geldiği düşünülse de Atari 800 ile tanışana kadar büyük mağazalara yazarkasa sistemleri geliştirerek hayatını kazanan Sid Meier, birçok gedikli oyuncunun hayatına dokunan Atari 800’ün büyüsüne kapılıp programlamanın, oyun yapımında ne kadar önemli olduğunu keşfetti. Sonrasında kolları sıvayıp kurduğu MicroProse çatısı altında irili ufaklı sayısız oyuna ya geliştirici ya da prodüktör olarak katkıda bulunan Sid Meier, kendi adıyla özdeşleşen “Sid Meier’s Pirates!” ve “Sid Meier’s Railroad Tycoon” gibi farklı türlerde ama her biri muhteşem yapımları bizlerle buluşturdu. 1990’ların oyun dünyasında fırtınalar estiren Sid Meier ustanın heybesinde bir ağır top daha vardı, Civilization. Dilerseniz, serüvenine 1991 yılında başlayıp bugünlere kadar uzanan Civilization serisinin geçmişten günümüze nasıl geldiğine, ana oyunlar çerçevesinde birlikte bakalım.

Civilization (1991)

Daha çok, 1993 çıkışlı Master of Orion oyununu tanımlarken kullanılan 4X (Explore, Expand, Exploit, Exterminate/Keşfet, Genişle, Yararlan, Yok Et) odaklı sıra tabanlı strateji oyunlarının ilk örneklerinden Civilization, yıllarını oyun geliştirmeye adayan Sid Meier’in kariyerinin dönüm noktası olarak sayılabilir. Tarihin tozlu sayfalarından ilham alarak taş devrinden başlayıp uzay çağına kadar bir medeniyeti yönetme fırsatını oyunculara sunan yapımda oyuncular, kendi medeniyetlerini kurarken; bilim, kültür, savaş ve diplomasi gibi alanlarda da kararlar alıyorlardı. Kısacası oyun, sadece savaşla değil, kültürel ve bilimsel başarılarla da kazanılabiliyordu. Yapımın bu özelliği, Civilization’ın strateji oyunları arasında öne çıkmasını sağladı.

Civilization II (1996)

İlk oyunun muazzam başarısının ardından, Sid Meier ve ekibi, serinin ikinci oyunu olan Civilization II’yi oyuncularla buluşturdu. Yapım, Civilization’ın temellerini koruyarak grafikleri ve oyun mekaniklerini geliştirdi. Ayrıca, mod desteği sayesinde oyun tutkunları, kendi senaryolarını ve haritalarını kolayca oluşturabiliyor, oyun grafiklerinde değişiklik yapabiliyordu.

Civilization III (2001)

Bu defa MicroProse çatısı altında değil Firaxis Games çatısı altında geliştirilip yeni milenyumu bir geçe strateji meraklılarının karşısına çıkarılan Civilization III, teknik olanakların da artmasıyla tek kişilik ve çok oyunculu modlarla birlikte geldi. Civilization serisi için evrim olarak kabul edilen üçüncü ana oyun, daha detaylı grafikler, yeni medeniyetler ve hayli karmaşık oyun mekaniklerine sahipti. Ayrıca, “kültür” kavramı bu oyunla daha önemli hâle geldi ve medeniyetlerin sınırlarını genişletmek için kullanıldı. Oyun yayınlarından yüksek notlar alan Civilization III, sınırlı bir kitleye hitap ediyor olsa da oldukça iyi satış sayılarına ulaştı.

Civilization IV (2005)

Birçoklarına göre Sid Meier ustanın “Magnum Opus”u olan Civilization IV, serinin en önemli ve büyük atılımlarını beraberinde getiriyordu. Tamamen 3D grafiklere geçiş, dinamik liderler ve daha derinlemesine ele alınan dinî sistem, Civilization IV’ün parlayan yönleriydi. Bir oyun olmakla kalmayıp dijital bir ansiklopedi olarak da değerlendirilebilen oyunun, geçtiğimiz senelerde aramızdan ayrılan ve Uzay Yolu dizisindeki “Mr. Spock” rolüyle tanıdığımız Leonard Nimoy tarafından seslendirilen eşsiz bilgilendirici metinleri, yapıma ayrı bir hava ve değer katıyordu. Pek çok oyun yayınından neredeyse tam not alan Civilization IV, strateji tutkunları için zamansız bir klasik hâline geldi.

Civilization V (2010)

Sid Meier’in doğrudan baş geliştirici olarak değil de oyunun yaratıcı sürecinin bir parçası olarak danışmanlık yaptığı serinin beşinci ana oyunu, önceki oyunlardan belli başlı yönleriyle ayrılıyordu. En belirgin fark, oyunun altıgen tabanlı harita sistemiyle gelmesiydi. Bu özellik, dördüncü oyunun kare tabanlı haritasına göre büyük bir değişiklikti ve stratejik derinliği artırarak hem savaş hem de hareket dinamiklerini yeniden şekillendirdi. Bunun yanında altıgen içine yalnızca askerî birimlerin konumlandırılabilmesi, savaş stratejilerinin de önem kazanmasını sağladı. Devletler arası diplomasi ve şehir devletleriyle ilişkiler, daha karmaşık ve stratejik boyut kazanırken oyunun görsel ve işitsel unsurları da büyük bir yol katetti. Civilization V’in yeni oyun mekanikleri, serinin takipçilerinin tamamını memnun etmese de yapım, oyun yayınlarından yüksek skorlar almayı başardı.

Civilization VI (2016)

Epic Games Store gibi platformlar sayesinde sayısız oyuncunun ücretsiz olarak sahip olabildiği Civilization VI, Sid Meier ustanın, 33/33/33 kuralına göre geliştirildi. Kısacası oyunun %33’lük kısmı yerleşik sistemleri koruyordu, %33’lük kısmı önceki sürüme göre gelişmiş sistemler içeriyordu ve geri kalan %33’lük kısmı yeni materyaller bulunduruyordu. Medeniyet yönetim deneyimini daha da derinleştiren altıncı ana oyundaki “Bölge” kavramı, şehirlerin çok daha stratejik biçimde inşa edilmesini sağladı. Her bir liderin nevi şahsına münhasır oluşu, her oyunun farklı bir tecrübe sunmasına zemin hazırladı. Oyun, bir Civilization klasiği olarak devasa puanlar ve oyunculardan övgü dolu yorumlar almayı bildi.

Siz de strateji dünyasının altın değerindeki üyelerini keşfetmeye hazırlanıyor, bu ucu açık serüvende sizi yalnız bırakmayacak “canavar” gibi bir bilgisayar arıyorsanız, Monster Notebook imzalı; Abra, Tulpar ve Semruk ailesindeki oyun bilgisayarları sizleri bekliyor.

Paylaş: