Geçmişten Günümüze Heroes of Might and Magic Serisi
Başarıdan başarıya koşan hırslı bir araba yarışı pilotu, oyun dünyasının en önemli serilerinden birkaçına hayat verebilir mi? Söz konusu yarış pilotu, Jon Van Caneghem ise yanıtımız kesinlikle “evet”tir. Henüz 20’li yaşlarındayken New World Computing’de 1980’li yıllara damgasını vuracak Might and Magic I oyununun programcılığını ve tasarımcılığını üstlenen Van Caneghem, Might and Magic ile aynı evreni paylaşan ama farklı bir türe sahip olan Heroes of Might and Magic (HOMM) serisiyle oyuncuların gönlünü fethetti. Aynı dönemlerin oyunu olan Civilization ve Age of Empires’dan farklı olarak fantezi ağırlıklı teması, büyü yapma gibi özellikleriyle kendi oyuncu kitlesini yaratan HOMM serisindeki ana oyunların, geçmişten günümüze nasıl geldiğine birlikte göz atalım.
Heroes of Might and Magic (1995)
New World Computing’in geliştirdiği ve Van Caneghem tasarımıyla ortaya çıkan King’s Bounty (1990) ile başlayan rol yapma unsurlarının da bulunduğu sıra tabanlı strateji serüveni, 1995 yılında HOMM ile zirveye çıktı. Bizi, farklı ırklar, büyüler ve kahramanlarla tanıştıran ilk oyun, basit ama derin stratejik mekanikleriyle dikkat çekti. Doğal olarak grafikler ve ses efektleri, teknik imkânların da yetersizliği nedeniyle döneminin biraz gerisindeydi. Oyunun kullanıcı dostu arayüzü ve öğrenmesi kolay mekanikleri, oyuncuların büyük beğenisini kazandı. Dönemin oyun yayınlarından yüksek notlar almayı başaran ilk HOMM’un, bir seriye dönüşmesi kaçınılmazdı.
Heroes of Might and Magic II (1996)
İlk oyunun bir yıl sonrasında bizlerle buluşan Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars, HOMM evreninin daha renklenmesini sağladı. İkinci oyunun en belirgin özellikleri, yeni birlik türleri ve bizlere daha detaylı anlatılan hikâyelerdi. İlk oyunun negatif yönlerinden biri olan grafikler, bu oyunda hayli toparlandı ve etkileyici hâle geldi. Genel anlamda çok sevilmesine karşın zorluk düzeyi biraz yüksek olan HOMM II, olumlu geri bildirimler almakla birlikte zorluğu nedeniyle biraz eleştirildi.
Heroes of Might and Magic III (1999)
Yeni binyıla bir kala yayımlanan serinin üçüncü oyunu Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia ile seri, âdeta altın çağını yaşadı. Detaylı ve geniş haritalarının yanı sıra farklı kahraman türleri, daha fazla birlik ve modern kullanıcı arayüzü, hem oyunculardan hem de eleştirmenlerden olumlu yorumlar aldı. Yapımın zengin içeriği ve bizlere sunduğu derin strateji mekanikleri, oyunun, onlarca değil yüzlerce saatlik bir maceraya dönüşmesini mümkün kıldı.
Heroes of Might and Magic IV (2002)
Üçüncü oyunun sonunda yok olan Enroth ve Antagarich dünyalarından kaçan sakinler tarafından kolonize edilen Axeoth’ta geçen dördüncü oyun, serinin takipçilerini oyun mekanikleriyle ikiye böldü. Yeni oyunun en önemli değişikliklerinden biri, önceden sadece ordularını yöneten kahramanların artık savaş meydanında aktif olarak yer almasıydı. Derin bir anlatıyla gelen HOMM IV’te yeni büyü sistemi, geliştirilmiş şehir inşa özellikleri, beğeniyle karşılandı.
Heroes of Might and Magic V (2006)
Sıra tabanlı stratejinin yanına rol yapma unsurlarını da ekleyen serinin beşinci oyunu, Might and Magic evreninin mimarlarından Jon Van Caneghem’ın yer almadığı ikinci yapım oldu. Önceki oyunların yayıncılığını üstlenen The 3DO Company’nin iflas başvurusu sonrasında şirketi, Might and Magic isim haklarıyla birlikte satın alan Ubisoft, HOMM V’i de farklı bir ekibe verdi ve tamamen üç boyutlu bir oyun olarak karşımıza çıkardı. Yapay zekânın zaman zaman tökezlemesi haricinde büyük bir sorunu bulunmayan oyun, dönemine göre başarılı grafiklere ve etkileyici seslere sahipti.
Heroes of Might and Magic VI (2011)
HOMM serisinin asla köklerinden kopmaması gerektiğinden hareketle geliştirilen ve tasarımcı olarak, ünlü gitarist Gábor Szabó ile aynı taşıyan bir tasarımcıya emanet edilen HOMM VI, rol yapma elementlerinden arındırılmıştı ve sıra tabanlı strateji tarzındaydı. HOMM V’te yaşanan olayların 400 yıl öncesini konu alan yapımda, kahramanların sınıf ve yeteneklerini daha derinlemesine ele alan yetenek ağacı, şehir yönetimi ve gelişimi, farklı fraksiyonların çeşitlilikleri dikkat çekiyordu. Oynarken yapay zekâ sorunlarından ve oyun içi dengesizliklerden biraz şikâyet etsek de geleneği modernlikle aynı potada eriten oyun, gayet başarılıydı.
Heroes of Might and Magic VII (2015)
HOMM evreni için önemli olan Ashan dünyasında geçen HOMM VII, önceki oyunun 300 yıl sonrasını kapsıyordu. 10 Yıl Savaşı ve İmparatoriçe Maeve’in ölümünden sonra Dük Ivan Griffin, İmparatorluk tahtı için Dük Seamus Stag ile Ashan’da mücadele ediyordu. Oyundaki görevimiz, farklı fraksiyonlardan birini seçip Ivan’ın liderliğini desteklemekti. Anlatı bakımından oldukça güçlü olan HOMM VII’de, çok sayıda büyü türü, üçü “might”, üçü “magic” odaklı alt sınıflar vardı. Görsel açıdan önceki oyunun çok ötesine geçememiş olsa da yapım bu hâliyle de beğenildi.
Eğer siz de strateji klasiklerini, fps sınırlarına takılmadan deneyimlemek istiyorsanız, Monster Notebook imzalı; Abra, Tulpar ve Semruk oyun bilgisayarlarından dilediğinizi satın alabilirsiniz.