Geçmişten Günümüze Stronghold Serisi

Monster Notebook  6 Ocak 2021

Oyun

Gerçek zamanlı strateji dünyasının en prestijli oyun serilerinden Stronghold, sadık oyuncu kitlesiyle neredeyse çeyrek asırdır varlığını sürdürüyor. Kale savunması ve ekranda çok sayıda askerin, gerçek zamanlı olarak savaşabilmesi gibi özellikleriyle öne çıkan seri, 20 yılı aşkın sürede büyük değişimler geçirdi. Dilerseniz, yeni oyun Stronghold: Warlords öncesinde serinin geçmişine kısaca göz atalım.

1) Stronghold (2001)

Ömrünü seriye adayan Firefly Studios’un çıktığı dönem çok ses getiren oyunu Stronghold, farklı RTS’lerde olduğu gibi ekonomi, altyapı, kaynak yönetimi gibi unsurlarla birlikte fetih meselesini oyunun merkezine koyuyordu. Orta Çağ Britanya’sında geçen yapım, sahip olduğu oyun içi harita editörü ve senaryo oluşturucusuyla da çok tutuldu ve 1,5 milyon kadar satış yaptı.

2) Stronghold: Crusader (2002)

Stronghold takipçileri açısından serinin hâlâ en iyi oyunu kabul edilen Crusader, Üçüncü Haçlı Seferleri sürecinde geçiyordu. Orta Çağ Orta Doğu’sunu kendine mekân belirleyen oyunda doğal olarak Selahaddin Eyyubi ve İngiltere Kralı I. Richard da vardı. Yalnızca ABD’de 100 bin satan oyun, otoriteler tarafından da alkışlandı.

3) Stronghold 2 (2005)

Gelişmiş grafikler ve esaslı hamleler yapan yapay zekâ ile öne çıkan yapım, tamamen üç boyutlu dünyaya geçmesiyle birlikte çok etkileyici hâle geldi. İhtişamlı kaleler kurup onları savunmak, ekrandaki onlarca askerle fetihlere katılmak, gelişen oyun dinamikleri sayesinde eskisine kıyasla daha başarılı temsil ediliyordu.

4) Stronghold Legends (2006)

Serinin dördüncü oyunuyla farklı bir yola giren Firefly, Legends ile oyunculara, farklı hükümdarların hikâyelerini oynama fırsatı tanıdı. Seçilen hükümdarlar doğrultusunda asker, ekipman, yerleşim yeri gibi öğeler de farklılaşıyordu. Hükümdarlar ise Kral Arthur, Sigurd ve Kazıklı Voyvoda idi.

5) Stronghold: Crusader Extreme (2008)

Serinin ikinci oyununun farklılaştırılmış sürümü olan Extreme, yeni düşman ve haritalarla geldiği gibi 10 bin askerle savaşma gibi sıra dışı özellikler sunuyordu. Ne var ki yapım, zorluk düzeyinin yüksek olması, grafik ve seslerde iyileştirme içermemesi gibi nedenlerden ötürü eleştirmenlerden pek iyi notlar alamadı.

6) Stronghold 3 (2011)

Stronghold 2’nin devamı niteliğindeki oyunda iki ayrı senaryo modu vardı. İlk senaryo modunda oyuncuların askerî yönde ilerleme kaydetmeleri, ikinci senaryo modunda ise kaynak ve ekonomi yönetimini yürütmeleri bekleniyordu. Havok fizik motorunu kullandığı için kale yıkılması gibi sahneleri başarıyla görselleştirebilen oyunun skirmish ve Kingmaker modlarından yoksun olması ise serinin takipçilerini üzdü. Bu durum, oyunun puanlarına da yansıdı.

7) Stronghold Crusader II (2014)

Tamamen üç boyutlu oyun motoruyla hazırlanarak modern bir görünüm kazanan serinin şimdilik son oyunu Crusader II, oyuncuları da eleştirmenleri de ikiye böldü. Oyuncular, yapımın yersiz bir zorluğa sahip olduğunu söylüyor, birkaç dakika içerisinde gelişime fırsat bulamadan düşmanın kapıya dayanmasından şikâyet ediyordu. Bazı eleştirmenler ise oyunun çağın gerisinde kaldığını ifade ediyordu. Tüm bunların tersini de söyleyenler vardı ama netice itibariyle Stronghold Crusader II ortalama puanlar alarak zaman içerisinde unutulmaya yüz tutan strateji oyunları arasına yerleşti. Umarız, Firefly 2021’de çıkacak oyunla harika bir dönüş yapar.

Paylaş: