Geçmişten Günümüze Super Mario Serisi

Monster Notebook  18 Ekim 2021

Oyun

Japonya’nın, oyun dünyasına kazandırdığı en önemli kurgusal şahsiyetlerden biri, hiç şüphe yok ki Mario. Mantar Krallığı’nda yaşayıp su tesisatçılığıyla geçimini sağlayan ve kardeşi Luigi ile ummadıkları bir maceranın ortasına düşen Mario’nun oyun dünyasında ortaya çıkışı, efsane isim Shigeru Miyamoto’nun, 1981’de yayımlanan oyunu Donkey Kong ile oldu. The Legend of Zelda gibi pek çok önemli oyunun altında imzası bulunan Miyamoto’nun önceleri jumpman-zıplayan adam olarak isimlendirdiği Mario, kendi adına özel ilk oyununun çıkışından bu yana hâlâ çok popüler. Hatta Nintendo’nun maskotu konumunda. Dilerseniz gelin, Mario’nun, “Super Mario” başlığında geçmişten günümüze hangi oyunları çıkmış, birlikte kısaca göz atalım.

Super Mario Bros. (1985)

1980’lerin sonunda 1990’ların başında çocuk olan hemen herkesin en az bir tur oynadığı, Super Mario Bros., erken dönem platform oyunlarının başyapıtlarından biriydi. Koji Kondo’nun muhteşem besteleriyle akıllara kazınan oyun, Mantar Krallığı’nı, Prenses’i de kaçıran Bowser ve adamlarından kurtarmaya ant içen Mario’nun maceralarını konu ediniyordu. Mario, oyun içerisinde çeşitli güçlendirmeler kazanabiliyor, büyüyebiliyor, düşmanlarına ateş topları gönderebiliyor, kısa süreli ölümsüzlük yıldızlarıyla düşmanlarını dümdüz edebiliyordu. Oyunu iki kişi oynamak isteyenlerden biri Mario ile oynarken sırası gelen diğer oyuncu Luigi’yi kontrol edebiliyordu. Dünya çapında çok satılan ve NES (Famicom) cihaz satışlarını da yükselten oyun, bugün bile çok oynanıyor.

Super Mario Bros.: The Lost Levels (1986)

Yalnızca Japonya’da satışa çıkan The Lost Levels, adından da anlaşılacağı gibi farklı birçok bölüm içeriyordu. Ancak yapımın, orijinal oyundan birkaç farkı daha vardı. Zorluğu, saçma düzeyde artırılan bu oyunda zehirli mantar, ters rüzgâr etkisi gibi unsurlar bulunurken ilk defa Mario ve Luigi’nin yetenekleri farklılaşıyordu.

Super Mario Bros. 2 (1988)

Yandan ilerlemeli iki boyutlu platform oyunu serisinin bir diğer üyesi olan Super Mario Bros. 2’nin geleneksel Mario oyunlarından farklı bir hikâyesi vardı. Hatta böylesi bir hikâyeye sahip olduğunu, henüz başlangıcında uzun uzun anlatımlarla oyuncuya gösteriyordu. Grafiklerin, düşman tiplerinin epey değiştiği yapım, en çok satan dördüncü Nintendo oyunu olma unvanını kazandı.

Super Mario Bros. 3 (1988)

Shigeru Miyamoto ve Takashi Tezuka ikilisinin hem tasarımcılığını hem de yönetmenliğini üstlendiği oyun, dünyanın geri kalan ülkelerinde olduğu gibi Türkiye’de de Mario fanlarının oluşmasını sağladı. Görsel stili rafine hâle getirilen, yepyeni oyun elementleri eklenen ve âdeta oyun içinde oyuna dönüştürülen Super Mario Bros. 3, Japonya’da en çok satan Nintendo oyunu olurken dünya çapında da en çok satan ikinci Nintento oyunu koltuğuna oturdu.

Super Mario World (1990)

Bir döneme damgasını vuran “Mario Oynayan Küçük Kız” adlı videoda da görülen Super Mario World, geliştirici ekibin birtakım yeniliklerle şekillendirdiği bir oyundu. Seride ilk defa görülen ve Mario’nun üzerine binip sürebildiği dinozor Yoshi’nin bulunduğu yapım, ana platformu olan Super NES’in teknik gücünü gözler önüne seriyordu.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (1992)

Yayımlandığı dönemde Nintendo’nun el oyun konsolu Game Boy sahibi olan şanslı bir kitle tarafından deneyimlenebilen yapım, önceki oyunun konusunu devam ettiriyordu. Game Boy’un donanımı çerçevesinde şekillendirilen oyunun ilerleyen dönemlerde elden geçirilmiş sürümleri, Nintendo 3DS platformunda da yayımlandı.

Super Mario World 2: Yoshi’s Island (1995)

Bu defa oyuncuları Mario’nun bebeklik dönemine götüren serinin yeni oyunu, hayli uzun bir açılış sekansında öyküsünü anlatarak oyuncuları, neyle karşı karşıya olduklarına dair bilgilendirmişti. Görkemli bölüm sonu canavarı karşılaşmaları ve konforlu kontrol şemasına karşın kimi oyuncular tarafından göz yorucu bulunan yapım, dünya çapında 5 milyona yakın sattı.

Super Mario 64 (1996)

Nintendo 64 platformunun yıldız ismi olan Super Mario 64, devrim niteliğinde bir oyundu. Doğduğundan bu yana iki boyuta sıkışıp kalan Mario’yu üç boyutlu dünyayla tanıştıran yapımın yönetmen koltuğunda Miyamoto vardı. Bugün oynadığımız 3D poligonlu açık dünya oyunlarının atası sayılabilecek Super Mario 64, yayımlanmasını takip eden yıllarda toplam 11 milyon satış sayısına ulaştı.

Super Mario Sunshine (2002)

Nintendo’nun oyun platformlarının yenilenmesiyle birlikte Super Mario serisi de kabuğunu bir kez daha değiştirerek GameCube ile uyumlu hâle geldi. Oyun mekanikleri açısından altı sene önceki yapımla benzerlik taşıyan ancak GameCube oyun konsolunun güçlü donanımı sayesinde çok daha güzel görünen oyunu tamamen bitirmek için yaklaşık 10 saat uğraşmak gerekiyordu. Bu, bir Super Mario oyunu için oldukça uzun bir oynanış süresiydi.

New Super Mario Bros. (2006)

Yalnızca Nintendo DS platformu için yayımlanan 2,5D grafikli oyun, Mario ile Bowser arasındaki kadim kapışmanın modern bir anlatımını içeriyordu. Sevimli grafikleri ve eski usul oynanış sunmasıyla klasik Mario tutkunlarının gönlünü kazanan yapım, tek platformda olmasına karşın 5 milyona yakın satış sayısı yakaladı.

Super Mario Galaxy (2007)

Nintendo’nun en çok kişiye ulaşan oyun konsolu olma unvanını kazanan Wii konsolu için geliştirdiği Super Mario Galaxy, sıradan bir Mario oyunundan çok daha ötesiydi. Eğlence kavramını yeniden tanımlayıp oyun konsolunun kablosuz kontrolcüleriyle oyuncuların hem tek başlarına hem de sevdikleriyle güzel zaman geçirmelerine olanak veren yapım, birçok yayından tam not aldı ve bugüne kadar dünya çapında yaklaşık 13 milyon kopya sattı.

New Super Mario Bros. Wii (2009)

Henüz Wii edinmemiş oyuncuların aklını bu kez New Super Mario Bros. Wii ile çelmeye çalışan ve bunda büyük bir başarı elde eden Nintendo’nun oyunu, Prenses Peach ve kaçırılma hikâyesinin farklı bir versiyonunu anlatıyordu. Ancak bu oyunun en önemli özelliği, aynı anda dört oyuncunun eş zamanlı olarak aynı bölümü oynayabilmeleri ve eğlenceyi dörde katlayabilmeleriydi. Oyun öylesine başarılı oldu ki tam puan verme konusunda cimri olan Japon oyun yayını Famitsu, bu oyuna 40 üzerinden 40 puan verdi. Bu başarı, satışlara da yansıdı ve yapım, Call of Duty: Modern Warfare 2’nin ardından aynı ay en çok satan oyun oldu. New Super Mario Bros. Wii, 31 milyona yakın kopya satarak adını, serinin tarihine altın harflerle yazdırdı.

Super Mario Galaxy 2 (2010)

Geliştirici ekibin onlarca yeni fikriyle şekillendirdiği ve 2007 çıkışlı yapımın devamı niteliğindeki Super Mario Galaxy 2, serinin değişmeyen hikâyesini çeşitli değişikliklerle yeniden sundu. Yine üç boyutlu dünyada maceradan maceraya koşan Mario, pek çok güçlendirme ve sıra dışı bölüm tasarımlarıyla oyuncuları büyülemişti.

Super Mario 3D Land (2011)

Yalnızca Nintendo 3DS oyun konsolunda yayımlanan oyun, geleneksel iki boyutlu Mario’nun üç boyutlu Mario oyunlarıyla hoş bir bileşimi gibiydi. Oyunculara farklı perspektifler kazandıran ve oyun geliştiricilere ilham veren Super Mario 3D Land, 13 milyona yakın satış sayısı elde etti.

New Super Mario Bros. 2 (2012)

Yine sadece Nintendo 3DS’te boy gösteren ve 2009’daki oyunun izinden giden daha geleneksel formdaki yapım, kimi yayınlar tarafından görece düşük puanlar alsa da satış sayıları 14 milyon bandına dayandı.

Super Mario 3D World (2013)

Nintendo’nun en güncel konsolu konumundaki Switch’e ve dünya çapında az ilgi gören Wii U’ya çıkan Super Mario 3D World, yazmaya kalkarsak oldukça uzun tutacak pek çok ödüle layık görüldü. Ağırlıklı olarak üç boyutlu oynanışın yer aldığı ve dünyalarda serbestçe hareket edilmesine imkân tanındığı oyun, Bowser’s Fury adlı eklentiyle birlikte 2021’de yeniden yayımlandı.

Super Mario Maker (2015)

Eğlenceli oyun yapmanın bug’ını bulan Nintendo’nun bu defa bir oyundan ziyade bölüm düzenleyicisi formundaki yapımı Super Mario Maker, oyun geliştirmeye merak duyan herkesin ilgisini çekti. Mario Maker aracılığıyla hazırlanan dünyalar, başka oyuncular tarafından yüz milyonlarca kere deneyimlendi. Wii U ve Nintendo 3DS platformlarında yayımlanan oyun ve bölüm düzenleyicisi, 2,5 milyona yakın sattı.

Super Mario Run (2016)

Nintendo’nun akıllı cep telefonlarına yaptığı çıkarmanın ilk mahsulü olan Super Mario Run, Mario ile zahmetsizce maceralar yaşamak isteyen oyuncuların beğenisini kazandı. Yapım, yazının hazırlandığı an itibarıyla yalnızca Android platformunda 100 milyondan fazla indirilmiş durumda.

Super Mario Odyssey (2017)

Mario’nun oyuncular tarafından çok sevilen açık uçlu oyun dünyasına yeniden geri döndüğü Super Mario Odyssey’nin merkezinde bu defa Cappy adlı sihirli bir şapka var. Yapım içerisinde iki boyutlu bölümlerin varlığı, seriyi geçmişten bugüne takip edenlerin beğenisini kazanırken modern oyun dinamikleri de seriye yeni fanlar kazandırdı. Oyun, şimdiye dek 21 milyona yakın sattı.

Super Mario Maker 2 (2019)

Önceki sürümünde iki boyutlu dünyalar hazırlanabilmesine olanak veren Super Mario Maker’ın ikinci oyununda yepyeni bir tek kişilik hikâyeye ek olarak bu defa daha modern dünyalar yaratılabilmesine yeşil ışık yakıldı. Mario’nun geçmişiyle bugünü arasında hoş bir bağ kuran oyun, 7 milyonu aşkın kopya sattı ve satmaya devam ediyor.

Paylaş: