Oyun sektörünün önemli isimlerinden bazıları, AAAA oyunlar üzerine çalışmayı sürdürse de, yamalanmasına karşın hâlâ tonla sorun içeren AAA oyunlar gündemdeki yerlerini korusa da, bağımsız oyunların yükselişi devam ediyor. Aralarında “küçük oyun” olarak nitelendirebileceğiniz yapımlar da bulunan ama kitle fonlama mekanizmalarının başarılı şekilde işletilebilmesi sayesinde artık AAA kalitesinde işlerin de boy gösterdiği bağımsız oyunlar, belki de oyun endüstrisinin tıkanmasını engelleyen en önemli faktördür. Peki, bu bağımsız oyun veya sıklıkla kullanılan hâliyle indie oyun nedir?
Oyun Geliştiricilerin Hayalleri Gerçeğe Dönüşüyor
Oyun hazırlamak, uzaktan bakıldığında kısa sürede tamamlanabilecek, görece kolay bir iş gibi görünse de işin mutfağına girdiğinizde karşınızda başa çıkmanız gereken bir dolu sorun bulunabiliyor. Oyunun tasarlanması, kodlanması, müziklerinin yapılması, seslendirmelerin tamamlanması gibi işlemlerin hemen hepsinin ucu, bir yerden sonra maddi imkânlara gelip çatıyor. Kıyıda köşede birikimi olan oyun geliştiriciler, olanaklarını seferber ederek harcamalarını oyunları doğrultusunda harcayıp hayal ettikleri oyunu, tam da hayal ettikleri biçimde oyuncularla buluşturabiliyor. Veya kitle fonlama sistemlerine dâhil olarak oyunculardan, projelerini nihayete erdirmeleri karşılığında ücret talep edebiliyor. İşte böylesi bir maddi ve fikrî bağımsızlıkla üretim yapabilen geliştiricilere bağımsız oyun geliştiricisi, onların sundukları oyun temelli ürünlere de bağımsız oyun deniyor.
Burada, maddi ve fikrî bağımsızlık ifadelerini rastgele kullanmıyoruz zira bağımsız bir oyun stüdyosu olarak yola çıkan bir ekip, şayet yeterli maddi olanakları bulunmuyorsa oyunlarının prodüktörlüğünü ve dağıtıcılığını üstlenmesi için popüler şirketlerin kapısını çalabiliyor. Bu noktada ilgili yayıncılar, bahse konu oyunlar üzerinde çeşitli tasarruflarda bulunabiliyor. Örneğin, oyunun şiddet içeriğinin kısıtlanması, hedef kitlesinin artırılması için istenebiliyor veya benzeri başka gerekçelerle oyunlar, geliştiricilerin hedeflediklerinden farklı bir forma dönüşebiliyor. Kısacası bazı yayıncılar, maddi imkân sağlamaları karşılığında oyunun fikrî altyapısının değişmesini talep edebiliyor.
Zorluklara Karşı Mücadele Edenler Kazanıyor
Her konuda olduğu gibi bağımsız oyun geliştiricisi olmak ve bir bağımsız oyun hazırlamak üzere harekete geçen ekipler de sayısız zorluklarla mücadele ediyor. Kişisel sorunları nedeniyle projeden ayrılmak zorunda kalan ve kilit konumda olan programcılar, zaman içerisinde anlaşmazlığa düşülen ekip arkadaşları, oyunda beklenmedik yazılımsal sorunların tespit edilmesi, bir platformda çalışan oyunun bir başka platformda çökmesi gibi sayısız unsur, bağımsız geliştiricilerin karşısına çıkabiliyor.
Bu ve benzeri sorunların kapsamlı şekilde ele alındığı belgesel filmler de mevcut. Özellikle, bir dönem Steam kullanıcılarının takip ettikleri Indie Game The Movie, bugün bile adından söz ettiren önemli bağımsız oyunların ne gibi merhalelerden geçtiğini, ekipteki insanların nasıl zorluklar yaşadığını tüm çıplaklığıyla gözler önüne seriyor. Super Meat Boy, Fez ve Braid gibi yeni nesil oyun geliştiricilere ilham kaynağı olan yapımların, nasıl çilelerle tamamlandığını görmek, ufkunuzu açacaktır. Elbette 2012 çıkışlı bu yapım sonrasında oyun dünyasında çok büyük değişimler yaşandı ve artık indie geliştiriciler, oyunlarını, “Yılın Oyunu” olma aşamasında dev oyunlarla yarıştırabiliyor.
Dev Yayıncıların Indie Oyunlara Yaklaşımı Değişiyor
2000’li ve 2010’lu yılların başlarında, bağımsız oyun geliştiriciler, maddi imkân yetersizlikleri ve oyunlardaki fikirlerine müdahalelerde bulunulduğu için tatsız zamanlar geçirmişlerdi ama rüzgâr artık indie oyunlardan yana esmeye başladı. Zira çıkışı heyecanla beklenen yüksek bütçeli oyunlar; sayısız hata barındırabiliyor, tekdüzelikten sıyrılamıyor veya genel anlamda beklentileri karşılayamayabiliyor. Bu nedenle oyun dünyasına yeni bir soluk getirebilecek indie oyunlar, büyük oyun şirketlerinin de ilgisini çekiyor. Buradan hareketle bazı yayıncılar, oyunlara maddi destek sağlamayı kabul ediyor ve fikrî bakımdan oyunların içeriğine karışmıyor. Bu sayede gerçekleştirilmesi pek de mümkün olmayan sayısız oyun; Steam, Epic Games Store, PlayStation Store gibi dijital oyun dağıtım sistemlerinde kendine yer bulabiliyor.