MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Nedir?

Monster Notebook  12 Ocak 2021

Oyun

Kimilerine göre olabilecek en gereksiz oyun türlerinden biri, kimilerine göre oyun dünyasının altın yumurtlayan tavuğu, kimilerine göreyse değişen oyun türleri içerisinde gerçekleşen değişimin başarılı bir sonucu. Söz konusu MOBA gibi ünlü bir oyun türü olunca farklı fikirler dile getiriliyor. Ancak gerçek olan şu ki bugün eSpor kavramının popülerlik kazanmasında, binlerce seyircinin canlı olarak milyonlarca izleyicinin ise internet üzerinden takip ettiği turnuvaların senelerdir devam etmesinde etkili olan en önemli unsur MOBA türü. Hatta oyunlara karşı mesafeli, yer yer tepkili olan kitlenin hakir gördüğü oyun camiasına bu kitlenin artık daha sıcak bakmasında da ciddi bir pay sahibi. Peki, nedir bu MOBA, önemli temsilcileri hangi oyunlar, bu tür oyunları daha çok kimler oynar? Gelin bu soruların yanıtlarını birlikte arayalım.

1980’lerden Bugünlere Uzanan Bir Hikâye

İngilizce Multiplayer Online Battle Arena (Çevrim İçi Çok Oyunculu Savaş Arenası) ifadesinin kısaltması olan MOBA, kökeni 1980’li yılların sonuna kadar uzanan bir oyun türü. Bu tür oyunlardaki temel amaç, çok sayıda oyuncunun bulunduğu takımların, rakiplerinin üslerini yok etmeye çalışmaları. Tabii bu süreçte, rol ve görev paylaşımı, taktik oluşturma gibi birçok parametre devreye giriyor. Örneğin, oyuncular karşılaşmalarda Tank, Savaşçı, Şifacı, Destek gibi sınıflardan karakterler seçebiliyor. Bunun yanı sıra oyuncuların karakterleri; alt koridor, üst koridor, orta şerit gibi kulvarlara göre konumlandırılıyor.

Türün tarihinin 1980’lere kadar uzandığından söz etmiştik ki 1989 çıkışlı Sega Mega Drive oyunu Herzog Zwei, MOBA’nın erken temsilcisi olarak kayıtlara geçmiş durumda. Rol yapma ve aksiyonun iç içe geçtiği MOBA’nın bu erken temsilcisi ise daha çok gerçek zamanlı strateji unsurlarını başarıyla uygulayan bir yapım. Ancak MOBA türüne daha fazla ilham kaynağı olan unsur, 1998 çıkışlı Future Cop: LAPD oyunun içerdiği “Precinct Assault” adlı mod oldu. Zira Sega Mega Drive oyunu Herzog Zwei’dan farklı olarak PC platformunda yayımlanan oyun, çevrim içi arena oyununun sahip olması gereken özellikleri taşıyordu.

Kapıyı Blizzard Açtı, Damgayı Riot Games Vurdu

Strateji tutkunlarının zamansız oyunları arasında yer alan 2002 çıkışlı, Blizzard imzalı Warcraft III: Reign of Chaos ile birlikte gelen Warcraft III World Editor, bugünkü manada MOBA oyunları için kilitli kapıyı açan anahtar görevi gördü. Zira Warcraft III World Editor üzerine çalışan amatör mod’cular, Starcraft’ın Aeon of Strike haritasını, Warcraft III oyun motoruna uygun hâle getirip Defense of the Ancients (DotA/DOTA) olarak nam salan haritaya dönüştürdü. Eul adlı mod geliştiricisi ile başlayan macera, haritanın zaman içerisinde farklı geliştiriciler tarafından ele alınıp olgunlaştırılmasıyla DotA: Allstars adını taşıyan çok kahramanlı özel haritayı oluşturdu ve bu haritayı yüz binlerce oyuncu deneyimledi. 2000’lerin sonuna geldiğimizde ise ufak birkaç DotA benzeri oyunun arasından bir yapım sıyrıldı ve popülaritesi bugünlere kadar uzandı. Bu oyun, 2009’un sonlarında çıkan ve Riot Games imzasını taşıyan League of Legends (LoL) idi. DotA: Allstars’ın orijinal versiyonun yaratıcılarından Steve Feak’in tasarladığı ve DotA mekaniklerini zenginleştirerek aktardığı LoL’ün türü, Riot Games’in öncülüğünde, MOBA olarak anılmaya başlandı. Takip eden yıllarda Heroes of Newerth, Smite gibi yapımlar da MOBA türünü temsil eden oyunlar arasına adını yazdırdı.

Oyuncuların çok hızlı strateji geliştirip aynı hızla oynamaları gereken, oldukça yüksek efor ve mekanik beceri isteyen MOBA, genellikle genç oyuncular tarafından tercih ediliyor. Gençlerin, daha ileri yaştaki oyunculara kıyasla çok daha sağlam reflekslere sahip olmaları, bu durumda etkili olabiliyor. MOBA türü oyunların geniş kitleler tarafından benimsendiği ve daha uzun yıllar boyunca popülerliğini muhafaza edeceği açık.

Paylaş: