Oyunlar ve Fen Bilimleri: Eğitici Bilim Oyunları

Monster Notebook  30 Nisan 2024

Genel

Eğitim sürecinde geleneksel yöntemler izlendiğinde bilim o kadar da eğlenceli olmayabiliyor ama eğitici bilim oyunları devreye girdiğinde, özellikle çocuklar ve gençler için dersler daha keyifli hâle geliyor. Bugün, dünyanın birçok ülkesinde eğitimde, dijital oyunlardan da destek alınıyor ve bu sayede öğrencilerin fen bilimleri alanına hâkimiyetleri artıyor. Öğrenciler açısından karmaşık teoriler ve zaman zaman deneyler nedeniyle göz korkutucu olabilen dersler, bilim öğrenimini destekleyen eğitici dijital oyunlar aracılığıyla daha erişilebilir oluyor. Dilerseniz gelin, önce konunun ayrıntılarına bakalım, ardından hangi oyunların eğitici bilim oyunları içinde değerlendirilebileceğine eğilelim.

Oyunların Eğitimdeki Rolü: Bilim Öğrenmek, Hiç Bu Kadar Eğlenceli Olmamıştı!

Küçük büyük herkesin güzel zaman geçirmesine olanak veren dijital oyunlar, eğlence dünyasının yıldızı olmayı sürdürürken okullarda, fen bilimlerinin öğreniminin yeni ve keyifli yollarından birine dönüşüyor. 2000’li yılların başlarından bu yana yapılan araştırmalar, oyun tabanlı öğrenmenin, öğrencilerin motivasyonunu ve derslere katılımını artırdığını gösteriyor. Son dönemde gerçekleştirilen meta analizler, dijital oyunların STEM (İngilizce Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik kelimelerinin kısaltması) eğitiminde de öğrenme etkilerini büyük ölçüde yükselttiğini ortaya koyuyor. Teorik bilgilerin aksine öğrencilere gerçek zamanlı geri bildirim sunan dijital oyunlar, özellikle zorlu bilimsel konseptlerin öğrenilmesini kolaylaştırıyor. Eğitici bilim oyunlarının ve oyun tabanlı öğrenmenin, öğrencilere katkılarını özetlemek gerekirse:

  • Bilimsel Kavramların Anlaşılmasını Kolaylaştırıyor: Eğitici oyunlar, öğrencilerin karmaşık bilimsel kavramları ve teorileri daha iyi anlamalarına ortam hazırlıyor. Soyut kavramları somutlaştırarak öğrencilere deney yapma, keşfetme ve kendi hızlarında öğrenme fırsatı sunan oyunlar, eğitim sürecini destekliyor.
  • Öğrenme Motivasyonunu Artırıyor: Oyun tabanlı öğrenme, öğrencilerin dikkatini çekme ve öğrenme sürecine etkin şekilde katılmalarını sağlıyor. Eğlenceli ve rekabetçi ögeler içeren yapımlar, öğrencilerin, öğrenme faaliyetlerine olan ilgisini ve motivasyonunu artırabiliyor.

  • Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme Yeteneklerini Geliştiriyor: Eğitici bilim oyunları, öğrencilere, gerçek dünya problemlerini çözme ve eleştirel düşünme yeteneklerini kullanmalarını teşvik ediyor. Oyunlar, öğrencilerin, oyun dünyası çerçevesinde bilimsel yöntemler uygulamalarını, hipotezler oluşturup onları test etmelerini ve sonuçları analiz etmelerini gerektiriyor.
  • Etkin Öğrenmeyi Teşvik Ediyor: Oyunlar, öğrencilerin, öğrenme sürecinin etkin katılımcıları hâline gelmelerini mümkün kılıyor. Özellikle bilimsel deneyler ve keşifler yaparken öğrencilerin daha derinlemesine öğrenmelerine olanak tanıyan oyunlar, öğrencilere, bilimsel konulara dair farklı bakış açıları da kazandırıyor.

Eğitici Bilim Oyunlarıyla Öğrenciler, Atom Fiziğine de Profesörlüğe de Sıcak Bakıyor

Şu an için ülkemizde etkin şekilde uygulanmıyor olsa da dünyanın pek çok ülkesinde yaygınlaşmaya başlayan eğitici bilim oyunları aracılığıyla eğitim sürecinin devam ettirilmesi, modern eğitim yaklaşımında bir dönüşüme de işaret ediyor. Bu yeni yaklaşım sayesinde yer çekiminden atom fiziğine kadar sayısız konu, öğrenciler tarafından daha kolay özümsenirken öğrenciler, akademik kariyerleri konusunda da daha kararlı hâle gelebiliyor. Bu noktada, hangi dijital oyunların, eğitici bilim oyunları kapsamında bulunduğundan söz etmek gerekiyor.

Minecraft: Eğitim Sürümü (Biyoloji, Ekoloji, Kimya)

Bugün Türkiye’de bazı özel okullarda başvurulan yapımlardan biri olan Minecraft: Eğitim Sürümü, öğrencilerin; biyoloji, kimya ve kodlama gibi farklı alanlarda bilgi sahibi olabilmelerine olanak veriyor.

Kerbal Space Program/2 (Fizik, Mühendislik, Astronomi)

Sevimli grafiklerine aldananların kendilerini karmaşık bir oyun süreci içinde buldukları Kerbal Space Program ve devam oyunu, öğrencilerin, kendi uzay programlarını yönetip kendi uzay araçlarını tasarlamalarına olanak veriyor. Son dönemde uzaya yolculuk yaparak küçük astronot adaylarına ilham veren Alper Gezeravcı’nın izinden gitmek isteyen öğrenciler, bu oyunla gerek okulda gerekse evde hayli vakit geçiriyor.

Portal/2 (Fizik, Problem Çözme, Matematik)

Doğrudan doğruya bulmaca-platform tarzında olan ve kendine has oyun mekanikleri sayesinde öğrencilerin; kütle, hacim, yer çekimi gibi pek çok konuda deneyim kazanmasını sağlayan Portal ve devam oyunu, fizik yasalarının işleyişi hakkında oyunculara, dolayısıyla öğrencilere fikir veriyor.

SpaceChem (Kimya ve Problem Çözme)

Öğrencilerin, kimyasal bileşikler üretmek üzere reaksiyon yolları tasarlamalarının gerektiği SpaceChem, gerek kimyasal reaksiyonların gerekse moleküler bağların anlaşılması noktasında önemli rol oynuyor. Öğrencilere, karmaşık problemleri çözme yeteneği kazandıran oyun, özellikle kimya alanına ilgi duyan öğrencilerin favorisi oluyor.

Siz de eğitim sürecinde müfredatınızda yer alan derslerdeki konuları daha kolay özümsemenize yardım edecek eğitici bilim oyunları oynamayı hedefliyor, bu oyunları oynarken performans sorunlarıyla karşılaşmak istemiyorsanız, Monster’ın geliştirdiği “canavar” gibi oyun bilgisayarlarından dilediğinizi seçebilirsiniz.

 

Sıkça Sorulan Sorular

  1. Eğitici bilim oyunları nelerdir?

    • Eğitici bilim oyunları, fen bilimleri, matematik, teknoloji ve mühendislik konularını eğlenceli bir şekilde öğrenmeyi sağlayan dijital oyunlardır. Minecraft: Eğitim Sürümü, Kerbal Space Program ve Portal gibi oyunlar, öğrencilerin derslere katılımını artırır ve bilimsel kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı olur.
  2. Fen bilimleri için en iyi eğitim oyunları hangileridir?

    • Minecraft: Eğitim Sürümü, biyoloji, ekoloji ve kimya konularına odaklanırken, Kerbal Space Program/2, fizik, mühendislik ve astronomiyi ele alır. Portal ve Portal 2, fiziksel kavramlar ve problem çözme becerilerini geliştirirken, SpaceChem, kimyasal reaksiyonları ve moleküler bağları öğretir.
  3. Eğitimde oyun tabanlı öğrenmenin avantajları nelerdir?

    • Oyun tabanlı öğrenme, öğrencilerin derslere aktif katılımını artırır, karmaşık bilimsel kavramları somutlaştırarak anlaşılmasını kolaylaştırır. Dijital oyunlar, öğrencilerin gerçek zamanlı geri bildirim almasını sağlarken, öğrenme motivasyonunu ve ilgi seviyelerini yükseltir. Ayrıca, eleştirel düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirir.
  4. Hangi oyunlar STEM eğitimini destekliyor?

    • Minecraft: Eğitim Sürümü, biyoloji, kimya ve ekoloji alanlarında katkı sağlar. Kerbal Space Program/2, fizik ve mühendislik alanlarına odaklanır. Portal/2, fiziksel kavramları ve matematiği öğretirken, SpaceChem, kimyasal reaksiyonları ve moleküler bağları öğretir, böylece STEM eğitimini destekler.
  5. Minecraft’ın eğitim sürümü nasıl kullanılır?

    • Minecraft: Eğitim Sürümü, öğrencilerin ders materyallerini keşfetmesine ve uygulamasına olanak tanır. Öğrenciler, öğretmenlerin hazırladığı ders planlarına katılarak biyoloji, kimya ve ekoloji konularını öğrenir. Oyunda verilen görevler ve bulmacalar, STEM konularını eğlenceli bir şekilde anlamayı sağlar.
  6. Eğitimde Kerbal Space Program nasıl uygulanır?

    • Kerbal Space Program, öğrencilere uzay programları tasarlama ve yönetme fırsatı sunar. Fizik, mühendislik ve astronomi konularına odaklanarak, öğrencilerin derslerde öğrendiklerini uygulamasına yardımcı olur. Okulda veya evde oynanabilen bu oyun, STEM konularını keşfetmeyi eğlenceli kılar.
  7. Eğitici oyunlar öğrencilerin performansını nasıl etkiler?

    • Eğitici oyunlar, öğrencilerin derslere daha etkin katılımını ve motivasyonunu artırır. Oyunlar, gerçek zamanlı geri bildirim sunarak, bilimsel kavramların anlaşılmasını kolaylaştırır. Ayrıca, karmaşık konuları somutlaştırır ve eleştirel düşünme, problem çözme gibi becerileri geliştirerek akademik performansı olumlu etkiler.
  8. Oyun tabanlı öğrenmenin zorlukları nelerdir?

    • Oyun tabanlı öğrenme, öğrencilerin dikkatinin dağılması veya bağımlılık riski gibi zorluklar içerebilir. Eğitimciler, öğrencilerin zaman yönetimini sağlamalı ve oyunun öğrenme hedeflerine uyduğundan emin olmalıdır. Ayrıca, oyunların içeriğinin güncel ve eğitici olması, öğretim planlarıyla uyumlu hale getirilmelidir.
Paylaş: