RTS Nedir? Eş Zamanlı Strateji Oyunları

Monster Notebook  24 Haziran 2021

Oyun

Son yıllarda strateji türü oyunların az oynandığı ve oyuncuların ilgisini pek fazla çekmediği düşünülse de strateji ana başlığının alt kolları olan MOBA türü yapımlar, turnuvaların ve hardcore oyuncuların vazgeçilmezi. Benzer şekilde sıra tabanlı strateji oyunları, mobil oyuncuların gözdesi olurken büyük strateji türünün yıldızı da çeşitli stüdyoların özenle tasarladığı oyunlar sayesinde yeniden parlıyor. Ancak 1990’ların başlarında yeşerip 2010’lu yıllara kadar popülaritesini koruyan bir başka strateji alt türü var: gerçek zamanlı strateji. İngilizce Real Time Strategy (RTS) şeklinde adlandırılan ve yer yer eş zamanlı strateji oyunları şeklinde de isimlendirilebilen gerçek zamanlı strateji türünün, heyecanla beklediğimiz Age of Empires IV ile yeniden güçlenmesi bekleniyor. Peki, gerçek zamanlı strateji nedir ve bu türün en iyi temsilcileri hangi oyunlardır?

Kaynak Topla, İnşa Et, Düşmanlarını Saf Dışı Bırak

Strateji, yeni bir oyun türü olmamasına karşın; 1980’li yıllarda ortaya konan erken gerçek zamanlı stratejilerin aksine en çok bilinen ve üretilen sıra tabanlı strateji oyunlarıydı. Her bir tarafın hamlelerinin sırayla gerçekleştirilebildiği, nispeten durağan bir yapıya sahip sıra tabanlı stratejilere alternatif arayışları, aksiyon oyunlarının çeşitlilik kazanmasıyla başladı. Strateji türünü zenginleştirmek isteyen oyun geliştiriciler, her bir oyuncunun hamlelerinin belirli bir sıraya göre değil de gerçek zamanlı olarak ekrana yansımasını sağlayacak fikirler üzerinde çalıştılar. Bunun neticesinde 1981 çıkışlı Utopia ve 1982 çıkışlı Cytron Masters gibi türün ilk örnekleri boy gösterdi.

Gerçek zamanlı strateji oyunlarında temel hedef, düşmandan önce daha fazla alan hâkimiyeti kurabilmek ve haritadaki tek hükümran olabilmek adına mücadele etmek. Bu mücadele ise öncelikli olarak kaynakları stabil şekilde değerlendirebilmekle başlıyor. Zira birim üretmek için kaynaklar çok önemli. Bir karşılaşmada galip gelebilmeniz kimi zaman ağaçlardan topladığınız meyvelere, denizden tuttuğunuz balıklara, tüccarlara bir şeyler satıp karşılığında aldığınız altınlara bile bağlı olabiliyor. İşin içinde az miktarda taktik, bolca strateji ve aksiyon bulunduğundan hamlelerinizi ölçüp biçerek yapmanız gerekiyor. Aynı zamanda reflekslerinizin ve öngörülerinizin de sağlam olması şart. Düşmanlarınızın muhtemel hamlelerini tahmin etme becerileriniz ölçüsünde başarı elde edebilirsiniz. Bu nedenle, parça parça açılan haritayı öncü birlikler göndererek tamamen görünür kılmanız, kaynakları ve medeniyetinizi ileriye taşıyabilecek diğer unsurları düşmanınızdan evvel bulup kullanmanız hayati derecede önemli.

Gerçek Zamanlı Strateji Türünde Yıllara Meydan Okuyan Dev Yapımlar

Her ne kadar son yıllarda strateji ana türünün başka alt türleri popülerlik kazanmış olsa da bugün milyonlarca oyuncu, eski oyunların kendilerini ya da yeniden yapımlarını (remaster-remake) oynamayı sürdürüyor. Aslında bunda pek haksız sayılmazlar çünkü özellikle 1990’ların sonları, 2000’lerin ortalarında öyle oyunlar çıktı ki bir türün en iyi temsilcileri olarak adlarını tarihe yazdırdılar.

Bunlardan biri hiç şüphesiz, Blizzard Entertainment imzalı Warcraft II: Tides of Darkness (1995) ve StarCraft (1998). Tamamen farklı evrenlerde geçen, oynanışı ve temalarıyla oyuncuları kendine hayran bırakan oyunların en büyük rakibi ise Ensemble Studios efsanesi Age of Empires (1997) idi. Blizzard oyunlarından farklı olarak tarihî medeniyetleri temel alan ve zengin bir içeriğe sahip olan yapım, Türkiye’de de çok sevildi. Grafik ve teknik iyileştirmeler ise türün takipçi kitlesini kolayca artırmasını sağladı. Zira gerek oyun içi grafikler gerekse sinematik ara sahneler, yapımların atmosferini zenginleştiriyordu. Gerçek zamanlı uzay stratejisi Homeworld, ilk oyunun başarısını katlayan ve ikonik yapımlardan birine dönüşen Age of Empires II (1999), farklı oyun türlerinin çıkmasına da vesile olan Warcraft III: Reign of Chaos (2002) oyun dünyasında deprem etkisi yarattı. 2000’lerin ortalarına gelindiğindeyse daha spesifik temaları ele alan Company of Heroes (2006) ve Sins of a Solar Empire (2008) gibi oyunlar yayımlandı.

Umarız gerçek zamanlı strateji türünde daha çok oyun görürüz ve tür popülerliğini asla yitirmez.

 

Paylaş: