FRP Nedir ve FRP Nasıl Oynanır?

Monster Notebook  17 Nisan 2021

Oyun

Edebiyat dünyasının en önemli isimlerinin ortaya koyduğu eserler, bugün gerek oyun gerekse sinema dünyasına ilham kaynağı oluyor. Kimi yazarların çok fazla bilinmeyen özellikleri ise doğrudan doğruya bir oyun türünün gelişmesine vesile olabiliyor.

Türkiye’de de hatırı sayılır bir okuyucu kitlesine sahip olan ve bilim kurgu türü eserler söz konusu olduğunda akla ilk gelen yazarlardan H.G. Wells, savaş stratejilerine merakı nedeniyle 1910’lu yıllarda, o dönem için yenilikçi sayılabilecek ve oyunlarda değerlendirilebilecek kurşun askerleri topluyor, Waterloo Muharebesi gibi hayali savaş oyunlarında kullanıyordu. Arkadaş çevresinde de bu oyunlara merak duyanlar olduğu için bu “Savaş Oyunları”nı evinin bahçesinde gerçekleştirmek, onun ayrı bir hobisi hâline gelmişti. Oyun süreci, yazı tura atarak sürüyor fakat oyun kuralları, başlarda ayrıntısız olduğu için oyunun gerçekçiliği azalıyordu. Bu durumdan hoşlanmayan Wells, bahse konu oyun kurallarını biraz daha kapsamlı kılmaya karar verdi ve 1913 yılında yayımlanan “Küçük Savaşlar” adlı eseri, sadece kendi oyununun kurallarını değiştirmekle kalmadı, bugün FRP adını verdiğimiz oyun türüne de ilham kaynağı oldu. Peki, FRP nedir ve FPR oyunları nasıl oynanır? Gelin, kısaca birlikte bakalım.

Ben Büyücü Olacağım, Sen Ne Olacaksın?

H.G. Wells’in “Küçük Savaşlar” kitabı, gerçek dünyada var olan piyade, süvari, topçu gibi askerî birlikler üzerinden temellendirildiği için bir süre sonra bu tür oyunlar eski heyecanını kaybetmeye başladı. 1930’larda “Hobbit”, 1950’li yıllarda ise “Yüzüklerin Efendisi” serisini okurlarla buluşturan J.R.R. Tolkien, kurallarını Wells’in belirlediği savaşların kimler tarafından gerçekleştirileceği noktasında bu tür oyunlara meraklı olanlara farklı bir kapı açmış oldu. Artık savaşlarda Elf, cüce, büyücü gibi karakterler olabilecekti. Başlarda oldukça kısıtlı bir kitle tarafından oynanan ve içerisinde fantastik unsurlar yer aldığı için “Fantasy Role Playing-Fantezi Rol Yapma Oyunu” olarak nitelendirilen bu oyun türü, özellikle 1980’li yıllarda yaygınlaşmaya başladı.

Oyun sürecini yöneten, hikâyeye hâkim olan, oyuncuları yönlendiren ve oyunların kararlarının onları nasıl etkilediğini anlatan bir çeşit hakem konumundaki Game Master-Oyun Efendisi’nin önderliğinde oynanan FRP’de birkaç oyuncu bulunuyor. Her bir oyuncu, kurallar çerçevesinde -ki bu kurallar, Dungeons & Dragons temelli olabilir- kendine bir karakter seçiyor ve karakterin sınırları çerçevesinde dilediklerini hikâye örgüsü içerisinde gerçekleştirebiliyor. Örneğin bir oyuncu, kendisine büyücü karakterini seçtiyse bir barbar karakterinin kullanabileceği devasa kılıçları edinemiyor. Benzer şekilde bir barbar da büyücü gibi karşısındaki düşmanı dondurabilecek bir büyü atamıyor.

Bize Neler Lazım ve Oyunu Nasıl Oynayacağız?

Hayal gücü yüksek bir GM ve kendilerini rollerine kaptırabilecek oyuncuların yanı sıra FRP oynamak için birkaç şeye daha ihtiyaç duyuluyor. Bu sıralayacağımız materyaller, masaüstü rol yapma oyunu için geçerli zira rollerine uygun kostümler giyip bu oyunları açık alanlarda canlı aksiyon şeklinde deneyimleyenler de bulunuyor. Hatta onlar, karşılaşmaları/savaşları köpük silahlar gibi malzemeler yardımıyla gerçekleştiriyor. Masaüstü rol yapma oyunlarında ise böylesi araçlara gerek görülmüyor zira oyunda yaşananlar, GM’in anlatacakları ve zihinlerde canlandırılacak sahnelerle tecrübe ediliyor.

FPR oynarken bolca müsvedde kâğıdı, kalem, içerisinde zar gibi FRP oyunlarının olmazsa olmazı eşyaların da bulunabildiği Başlangıç Seti, şayet Başlangıç Seti’nde yer almıyorsa oyuncuların karakterlerini yansıtan Karakter Kâğıtları ve yaratıcı oyunlar için senaryo paketleri gerekiyor. Senaryo paketi almak zorunlu değil, GM’in hayal gücü ve bu tür oyunlardaki deneyimi yeterliyse zaten saatler sürebilecek ve sonu bir şekilde bir yerlere bağlanabilecek FRP’ler kurgulamak mümkün oluyor.

Zar atma, FRP’nin belkemiğini oluşturuyor. Atılan zarlarla oyuncuların düşmanlara zarar verip vermediği belirleniyor ve her karakter kendi zarını atıyor. Düşmanların zarlarını ise GM atıyor. Alınan veya verilen hasarlar, GM tarafından dikkatlice not ediliyor ve hesaplanıyor. Karakterlerin/oyuncuların güçleri azaldıkça düşmana verdiği zararlar azalabildiği gibi tam tersi durumlar da gerçekleşebiliyor. Kurallara uyulduğu, karakterler kendilerine dair ayrıntıları GM ile paylaştıkları ve hesaplamalar doğru şekilde yapıldığı takdirde FPR seansları unutulmaz teatral anlara sahne olabiliyor.

Paylaş: