Ping Nedir, Nasıl Düşürülür?

Monster Notebook  15 Şubat 2021

İncelemeler

Çevrim içi çok oyunculu yapımlarla zaman geçiren oyuncuların karşılaştıkları sorunların başında; gördükleri, doğru şekilde hedef aldıkları ve fakat bir türlü vuramadıkları rakipleri geliyor. Benzer şekilde, âdeta bir yerden bir yere “ışınlanan” araçlar ve karakterler, aniden “spawn” olan düşmanlar ve benzeri unsurlar, oyun tutkunlarının canını sıkabiliyor. Kolayca uzatılabilecek bu listenin baş sorumlusu genellikle, kabul edilebilir seviyenin çok üstünde seyreden ping’ler oluyor.

Oyuncuların Öncelikli Düşmanı Ping Nedir?

Oynanan oyundan ya da oyun türünden bağımsız olarak ping’i tek başına ele almak gerekiyor. Ping aslında, bir internet protokolü ağındaki ana bilgisayarın, erişilebilir durumda olup olmadığının anlaşılabilmesi ve bu yönde test edilebilmesi için hazırlanan, ağ yönetim yazılımı yardımcı programı olarak tanımlanıyor. Bugün kullanılan popüler işletim sistemlerindeki komut satırlarına da ping ile ilgili komutlar yazılarak gerek yerel ağdaki gerekse internetteki sitelerin erişilebilirlik durumları kolayca kontrol edilebiliyor. Test için gönderilen sinyal, milisaniye cinsinden ölçülüyor ve bu değer, sinyalin, ana bilgisayardan sunucu ya da bilgisayara gidip gelmesinin ne kadar süre içerisinde gerçekleştiğini temsil ediyor. Kelimeni kökeni ise İkinci Dünya Savaşı’na kadar uzanıyor. Savaşta kullanılan denizaltıların, gemilere olan uzaklığını ölçmek için kullandıkları sonar sinyalinin metalik ve yüksek perdeli “ping” sesinden adını alan ping, oyunculara yaşattığı tatsızlıklar nedeniyle pek sevilmiyor. Bu anlaşılabilir durum, ping’in, çevrim içi çok oyunculu yapımlarda oyuncuların, diğer oyuncularla ya da ana sunucuyla arasındaki ağ gecikmesini temsil etmesinden kaynaklanıyor.

Düşük Ping, Yüksek Ping ve Gecikme

Bilgisayar kullanıcıları ve özellikle oyuncular arasında “ping’im çok yüksek”, “düşük ping’im olsa ne güzel olurdu,” gibi ifadeler sıklıkla kullanılıyor. Buradaki “yüksek”lik ve “düşük”lüğü tanımlayan unsur ise ping’in milisaniye cinsinden değerine tekabül ediyor. Zira 100 ms ve altındaki değerler, kabul edilebilir, ortalama değerler şeklinde belirtiliyor. VDSL ve fiber altyapılı internet kullanıcıları, diğer değişkenler devre dışı bırakıldığında 100 ms ping’lerle oyun oynayabiliyor. 50 ms ve daha altı değerler ise hayli iyi değerler olarak belirtiliyor. Ping süresi azaldıkça çevrim içi oyunlardaki etkileşim artıyor. Özellikle FPS, yarış, MOBA gibi türlerdeki oyunlarda oyuncuların, diğer oyuncularıyla olan bağlantılarını belirleyen temel unsur, ping oluyor. Ping’in yüksek olduğu anlarda ortaya çıkan durum ise gecikme şeklinde tanımlanıyor. Oyunların yer yer çökmesine, oyuncuların sunuculardan kısa süreliğine ban’lanmasına ve genel anlamda kötü bir oyun deneyimi elde edilmesine neden olan gecikmeyi, dolayısıyla yüksek ping’leri düşürmek için birtakım yollar bulunuyor.

Ping’i Düşürmek Mümkün Olabiliyor

Oyunculara zaman zaman saç baş yolduran yüksek ping’leri tamamen olmasa da büyük oranda düşürmek mümkün olabiliyor. Bunun için izlenmesi gereken birkaç yol bulunuyor. İnternet servis sağlayıcının, verdiği hizmetin kalitesi, ping’lerde belirleyici olabiliyor. Evdeki internetin hızı, bant genişliği, işletim sistemi ya da modem/router’lardaki firewall (güvenlik duvarı) yapılandırmaları ping’leri etkileyebiliyor. Ancak çevrim içi oyunlardaki ping kaynaklı sorunların temel nedeni, oyunların, sunucularının yabancı ülkelerde ve fiziksel olarak uzak alanlarda bulunması oluyor. Bunun önüne geçmek için oyunların, Türkiye’ye en yakın sunucularına bağlanılması gerekiyor. Oyunculardan gelen gecikme şikâyetlerine kayıtsız kalmayan pek çok şirket, dünya çapındaki sunucu ağını genişletiyor ve ABD’nin yanı sıra Avrupa’nın birçok ülkesine sunucular açarak oyuncuların yaşamaları muhtemel sorunları ortadan kaldırıyor. Çevrim içi oyunlara ilginin her geçen gün arttığı Türkiye’ye de sunucu açan bazı şirketler, oyunların çok düşük gecikmelerle oynanabilmesini olanaklı kılıyor. Oyun firmalarının bu atılımlarının ve gelecekte, internet servis sağlayıcılarla gerçekleştirmeleri öngörülen iş birliklerinin, yüksek ping sorununu zaman içerisinde kökünden çözmesi bekleniyor.

Paylaş: