Resident Evil 4 Remake İnceleme

Monster Notebook  22 Nisan 2023

Oyun

Bugüne dek farklı platformlara çıkan Resident Evil oyunları ve beyaz perdeye aktarılan Milla Jovovich’li Resident Evil filmlerinden sonra, serinin paramparça olan hikâye arka planı ve oyun dünyası (lore), artık bir yol ayrımına gelen Capcom’u da rahatsız etmiş olacak ki şirket, bahse konu lore’u, remake oyunlarla ilmek ilmek işleyerek yeniden karşımıza çıkarıyor. Oyunlarını elden geçirme konusunda hiç de acemi sayılmayan Capcom, bilakis, “remake oyun” kavramı söz konusu olduğunda, 1996 çıkışlı ilk Resident Evil’ın, GameCube için hazırladığı 2002 çıkışlı remake sürümü ile ne denli hünerli olduğunu ta o zamandan kanıtlamıştı. Bugün hâlâ gelmiş geçmiş en iyi remake’ler arasında gösterilen yapımın 2015’te PC’yi de ziyaret eden HD remaster sürümü, hayatta kalma-korku türünün de neden bu kadar etkileyici olduğunu öğrenmek isteyenler için bir kilometre taşı olarak oyun platformlarında yer alıyor.

Girizgâhı bu kadar uzun tutmuş olmamızdan da tahmin edeceğiniz üzere, Japon dostumuz Capcom, yine yapacağını yaptı ve “Orijinal Resident Evil 4 zaten süper bir oyundu, remake sürümüne gerek var mı ki?” tarzı soruları, bu tür düşünceleri dillendirenlere en güzel şekilde iade etmek üzere Resident Evil 4 remake ile çıkageldi. Dilerseniz, girişi daha da uzatmadan oyun hakkında konuşmaya başlayalım.

Resident Evil 4 Remake, Orijinaline Göre Daha Acımasız

Resident Evil fanları, büyük bir heyecanla, serinin bir başka canon/resmî anlatım hikâyesini içeren ve Sega’nın ebediyete göçmüş olan oyun konsolu Dreamcast’e özel olarak kalmış durumdaki Resident Evil: Code Veronica’nın remake sürümünü -haklı şekilde- beklerken Resident Evil 4’ün remake haberi geldiğinde eminiz, siz de en az bizim kadar heyecanlanmışsınızdır. Ne var ki bu heyecanın yanında bir de “Daha iyisi nasıl yapılabilir ki?” şeklinde sorular da vardır muhtemelen. Neyse ki Capcom, aklımıza gelebilecek türlü çeşitli soruların yanıtını, 2023’e damga vuracak Resident Evil 4 remake ile vermiş durumda.

Üçüncü şahıs omuz kamerası sistemini, bugünün pek çok aksiyon oyununa kazandırmış olmasının da yükünü omuzlarında taşıyan 2005 çıkışlı Resident Evil 4’ün (bundan sonra RE4 olarak anılacak), özüne dokunmayan Capcom, anlatı tarafında büyük yenilikler sunmuyor. Polisliğinin daha ilk gününde, Raccoon City’deki keşmekeş ve zombi salgınından kurtulduktan sonra ABD hükûmetince ajan olarak eğitilen Leon’un bu oyundaki görevi, ABD başkanının kızı, Ashley Graham’ı kurtarmak. Tabii bu, o kadar kolay değil. Özellikle de RE4 remake sürümünün zorluk düzeyinin hem oyun mekanikleri hem de oyun dinamikleri bazında arttığı düşünüldüğünde çok daha zor. Bunu, oyunun -yapımın demosunda da bulunan- köy meydanı kısmından anlamanız mümkün.

Orijinal oyunda, Las Plagas adlı zihin kontrolü sağlayan parazit tarafından ele geçirilen/enfekte olan köylülerle dolup taşan köy meydanını temizleyip oyuna devam etmeniz birkaç dakika sürerken bu oyunda aynı bölümü defalarca ölmeden bitirmeniz pek mümkün değil. Bu, oyundaki denge sorunlarından kaynaklı değil, değişen oyun mekaniklerinin bir sonucu. Orijinal RE4’te, bugün değerlendirdiğimizde hantal kalan yönetim sistemini epey değiştiren Capcom, daha akıcı ve sürükleyici bir oynanış adına, adamımız Leon S. Kennedy’yi daha atletik hâle getirmiş ve yürürken de ateş edebilmesini sağlamış. Bu atletik kazanımlar, oyunun genel dengesinin korunabilmesi için enfekte köylülere ve oyun içinde karşılaşacağınız düşmanlara da dağıtılmış. Nihayetinde ortaya, size beklenmedik anda güçlü saldırılar yapabilen düşmanlar çıkmış.

Kaynakların Verimli Kullanımı Son Derece Önemli

Oyunu daha oynamaya başlar başlamaz dönüşüm geçiren kullanıcı arayüzü, envanter ekranı ve benzeri unsurları görebilirsiniz. Yalnızca arayüzle sınırlı kalmayan değişimler içinde crafting sistemi de bulunuyor. Zorluk düzeyini biraz daha yukarı taşımak amacıyla sizi genellikle mermisiz bırakan RE4 remake, oyun içinde topladığınız eşyalarla mermi craft etmenizi istiyor. Bu durum, oyunu mümkün mertebe dikkatli ve çevrede bulduklarınızı envanterinize ekleyerek ilerlemenizi gerektiriyor. Şayet “Orijinal oyunda tüccar vardı, bu oyunda da kesin vardır,” diyorsanız, bu konuda yanılmadığınızı söyleyebiliriz. Ancak bu oyunda iyice çenebaz birine dönüşen tüccardan alabileceklerinizin sınırlı olduğunu belirtmemiz lazım. Cüzdanınızdan sayısız “ptas” fışkırsa da kaynaklarınızı en iyi şekilde kullanmanız gerekecek.

Kaynakların verimli kullanılmasından söz açılmışken düşmanlara karşı silahlarınızı kullanarak mermilerinizi harcamak yerine yapabilecekleriniz de var, bıçağınızı kullanmak gibi. Orijinal oyunda da bulunan bıçağın, önem derecesi bu oyunda daha da yükselmiş ancak bıçağa, bir dayanıklılık sistemi de getirilmiş. Bıçakla ne kadar çok düşmanı haklarsanız ya da onlara karşı kendinizi, bıçakla savunursanız, bıçağınızın dayanıklılığı hızla azalıyor ve bir süre sonra bıçak kullanılamaz hâle geliyor. Böylesi durumlarda eğer yakınsanız tüccarı ziyaret edip bıçağınızı tamir ettirebilir ve dilerseniz güçlendirebilirsiniz ya da çevrede bulabileceğiniz diğer -daha dayanıksız- bıçakları, bir sonraki şanslı zombi ile tanıştırmak üzere envanterinize dâhil edebilirsiniz. Oyuna yeni eklenen mekaniklerden biri olan gizlilik unsurlarını kullanarak yakınınızdaki düşmanları, bıçağınızla gizlice öldürebileceğinizi ekleyelim. Ama oyunun tamamen gizlilik türüne dönüştüğünü düşünmeyin, bir iki sessiz öldürmeden sonra düşmanlar, üzerinize akın etmeye başlıyor.

Orijinal oyundaki sahnelerin bire bir aynısını yapmak yerine farklı şekilde yorumlama yoluna giden Capcom, yine orijinal oyundaki belli başlı mantıksızlıkları da bu oyunda törpülemiş. Bununla birlikte 2005 çıkışlı yapımın GameCube sürümünde bulunmayan ancak sonradan PlayStation 2 ve başka platformlarda da bulunan “Seperate Ways” adlı eklenti, oyunda -şimdilik- bulunmuyor. İlerleyen dönemde bu içeriğin oyuna dâhil edilebileceğini düşünüyoruz.

RE Engine, Oyunun Çehresini Tepeden Tırnağa Değiştiriyor

Bir korku oyunundan ziyade hayatta kalma/gerilim türüne daha çok giren RE4 remake sürümü, Capcom’un diğer remake oyunlarında ve son dönem RE oyunlarında olduğu gibi yine RE Engine adlı oyun motorunu kullanıyor. Gerçek zamanlı ışın izleme (ray tracing) destekli hâle gelen oyun motoru, bu özellik etkinleştirildiğinde, sahnelerin oldukça gerçekçi görünmesini sağlıyor. Karakter animasyonlarından çevre bileşenlerine ve hava koşullarına kadar her türlü irili ufaklı görsel unsurları etkileyici biçimde ekrana taşıyan oyun motoru, yenilenen ses tasarımının da kusursuz şekilde deneyimlenmesine katkıda bulunuyor. Seslendirmeler, silah sesleri, zombi sesleri, çevre sesleri, yeni oyun için yeniden hazırlanmış durumda. Ancak orijinal oyunda atmosfere katkıda bulunan bazı ses efektlerinin ve müziklerin, yenilenen oyunda bulunmadığını üzülerek belirtmemiz gerekiyor.

Canavar gibi oyun bilgisayarlarında herhangi bir takılma ya da yavaşlama olmadan oynayabileceğiniz Resident Evil 4 remake sürümünün, orijinal oyunun üstüne sayısız yenilik eklediğini rahatlıkla ifade edebiliriz. Her ne kadar, orijinal oyunla özdeşleşmiş olan quick time event sahneleri tamamen kaldırılmış olsa da yeni oyuna eklenen isteğe bağlı yan görevler -tüccar görevlerini mutlaka yapmaya çalışın-, bazı savaş sahnelerinde Leon’a gerçek zamanlı olarak yardım eden önemli bir karakterin yer alması -Ashley değil- gibi farklılıklar, oyunun aslında olması gereken hâlinin bu olduğunun kanıtı niteliğinde.

Capcom’un, Resident Evil serisini remake sürümlerle yeniden diriltmesini takdirle karşılıyoruz ve serinin bir sonraki remake oyununu merakla bekliyoruz. Umarız, Capcom, dünyanın dört bir yanındaki fanların sesini duyar ve Resident Evil 5 remake’ten önce Resident Evil: Code Veronica’nın esaslı bir remake’ini yapar.

Paylaş: