En İyi Oyun Hikâyeleri ve Karakter Gelişimi

Monster Notebook  7 Mart 2024

Oyun

Bugüne kadar oynadığımız nice oyun, bizi eğlendirmekle kalmadı, güçlü hikâyeler ve gerçekten unutamayacağımız karakterlerle büyüledi de. Oyunların sanatsal formu, hikâye zenginliği ve karakter anlatımları, Hollywood filmlerine rakip oldu, hatta onlara ilham verdi. The Super Mario Bros. Movie, Warcraft, Sonic the Hedgehog 2 ve Uncharted gibi filmlerin gişe başarıları, merakla beklenen pek çok filmi geçmiş durumda.

Bu noktada, en iyi oyun hikâyeleri ve karakter gelişimi konusuna değinmek gerekli zira oyun stüdyoları hem yeni fikrî mülklerde hem de süregelen fikrî mülklerde yepyeni fikirleri, mümkün olan en iyi şekilde işlemeye gayret gösteriyor. Bu sayede Joseph Campbell tarafından kuramsallaştırılan “Kahramanın Yolculuğu” kavramından sıyrılmış hikâyelerle ve bu hikâyeleri taşıyan karakterlerle tanışabiliyoruz. Bu bağlamda gelin, video oyunlarındaki anlatı tiplerinden ve bu anlatı tiplerine değer katan en iyi hikâyeye sahip oyunlardan, ardından, karakter gelişimi konusunda çığır açan bazı yapımlardan söz edelim.

Oyunlarda Anlatı Tipleri ve En İyi Oyun Hikâyeleri

Shigeru Miyamoto tarafından yönetilen ve Super Mario Bros. oyununun da ortaya çıkmasını sağlayan Nintendo imzalı Donkey Kong’un (1981), hikâye içeren ilk oyun olduğunu biliyor muydunuz? Evet, küçükken Donkey Kong oynarken oyunun hikâyesine o kadar da odaklanmamış olabilirsiniz ama video oyunu tarihi üzerine çalışma yapan akademisyenler, tam da bu nedenle Donkey Kong’u, farklı bir yere konumlandırıyor. Tabii bugün geldiğimiz noktada video oyunları, artık çok daha zengin bir anlatı çeşitliliği sunuyor. Öyle ki girişte bahsettiğimiz “Kahramanın Yolculuğu” kuramı, yani; bir kahramanın sıradan dünyasından ayrılarak maceralar yaşadığı, zorluklarla mücadele ettiği, ardından çeşitli değişimler geçirerek başlangıç noktasına döndüğü döngüsel yapı bile video oyunları tarafından aşılıyor. Hikâyeli bir oyun hazırlamak isteyen geliştiriciler, üç ana anlatı tipi üzerinden oyunlarını şekillendirerek bizlerle buluşturuyor. Peki, bu anlatı türleri neler ve bu türlerin en iyi örnekleri hangileri?

Doğrusal Anlatı Modeli

Bu anlatı tipi, hikâyenin bir olaydan diğerine tek bir düz çizgide ilerlediği yapıyı ifade ediyor. Oyuncular, hikâyeyi etkileyebilecek seçimler yapamıyor ve oyunu yalnızca tasarımcıların belirlediği şekilde tamamlayabiliyor.

  • Uncharted Serisi: Nathan Drake’in maceralarını anlatan seri, belirgin bir doğrusal hikâye bulunduruyor. Serinin ilerleyen oyunlarında oyuncuya çevresel özgürlük verilse de hikâye, çizgisellikten ödün vermiyor.
  • The Last of Us: Oyuncular, Joel ve Ellie’nin hikâyesini takip ediyor ve hikâye, kurgulanan sırayla ilerliyor. Uncharted gibi belirli bir çevresel serbesti sunulsa da gidişat, belirli olayların tetiklenmesiyle sürüyor.
  • God of War (2018): Kratos ve oğlu Atreus’un hikâyesi, baştan sona doğrusal bir yapıda anlatılıyor ve tamamlanıyor.

İnci Dizisi Modeli

Bu yapı, hikâyenin doğrusal olmasına rağmen, oyuncu özgürlüğüne yer veriyor. Genellikle rol yapma oyunlarında “İnci Dizisi” modeli kullanılıyor. Ana hikâye doğrusal olsa da oyuncular keşif yapma ve yan görevlerle ilgilenme nedeniyle hikâyeyi kesintiye uğratabiliyor.

  • The Witcher 3: Wild Hunt: Oyuncular, Rivialı Geralt’ı yönetirken ana hikâye doğrusal şekilde ilerliyor ve oyuncular, geniş oyun dünyasını keşfederek çeşitli yan görevleri tamamlayabiliyorlar.
  • Mass Effect Serisi: Ana hikâye çizgisel şekilde devam etse de yapım, oyuncuların, galaksiyi keşfetmelerine ve yan görevleri yapmalarına olanak tanıyor.
  • TESV: Skyrim: Dramatik şekilde başlayan ana hikâye, belirli bir sırayla ilerliyor fakat oyuncular, geniş açık dünyada serbestçe dolaşabiliyor ve yan görevleri diledikleri gibi yapabiliyorlar.

Ağ Yapısı Modeli

Bu yapı, hikâyenin daha karmaşık ve birbirine bağlı olaylar zinciriyle ilerlediği bir anlatı tipini temsil ediyor. Oyuncuların, oyun boyunca yapacakları irili ufaklı seçimler, hikâyenin gidişatını ve sonunu etkileyebiliyor.

  • Heavy Rain: Uzun süre PlayStation’a özel olarak kalan ve yıllar sonra PC’ye geldiğinde, bu platformda oyun oynayanların da beğendiği yapımda, oyuncuların seçimleri, hikâyenin sonunu ve karakterlerin yaşadıklarını değiştirebiliyor.
  • Until Dawn: Yalnızca PlayStation tarafında bulunan yapımda, oyuncuların kararları, hikâyenin ve karakterlerin akıbetlerini belirleyen bir ağ yapısı üzerine kuruluyor.
  • Detroit: Become Human: Kendi türü içinde değerlendirildiğinde, olay örgüsü yönünden bugüne dek yapılmış en kapsamlı oyunlardan biri olan yapımda oyuncu kararları, hikâyenin gidişatını ve karakterlerin kaderlerini etkileyebiliyor.

Örnekler elbette çoğaltılabilir fakat anlatı türlerine örnek sayılabilecek bu oyunların hikâyelerinden kesinlikle memnun kalacağınızı düşünüyoruz. Şimdi de sırada karakter gelişimi var.

Oyunlarda Karakter Gelişimi: Derinlik ve Duygusal Bağ

Video oyunlarının anlatısal zenginliği, yalnızca hikâye çeşitliliğiyle değil karakter gelişimiyle de büyük bir derinlik sunuyor. Karakter gelişimi, oyuncuların hikâyeye duygusal olarak bağlanmasını sağlıyor ve oyun deneyimini unutulmaz kılıyor. İyi tasarlanan bir karakter, hikâyenin bir parçası olmanın yanında oyuncuların hafızasında kalıcı bir iz de bırakıyor. Karakter gelişiminin öne çıktığı bazı yapımlara örnek vermek gerekirse:

  • Red Dead Redemption 2: Arthur Morgan’ın hikâyesi, onur, sadakat ve özgürlük temaları etrafında dönüyor. Karakterin içsel mücadeleleri ve dönüşümü, hikâyenin etkileyiciliğini artırıyor.
  • Life is Strange: Max Caulfield’ın zamanı manipüle etme yeteneği, onun hayatını ve çevresindekilerin hayatlarını derinden etkiliyor. Karakterin seçimleri ve bu seçimlerin sonuçları, oyunculara duygusal bir deneyim yaşatıyor.
  • Horizon Zero Dawn: Oyun dünyası içinde bir dışlanmış olan Aloy, kendi geçmişini ve dünyanın sırlarını keşfediyor. Karakterin merakı ve cesareti onu, bir savaşçıdan bir kurtarıcıya dönüştürüyor.
  • Persona 5: Joker, bir lise öğrencisi olarak başladığı yolculukta, adaletsizliğe karşı duran bir lider hâline geliyor. Karakterin gelişimi, hem kişisel hem de toplumsal düzeyde gerçekleşiyor.
  • Metal Gear Solid: Bir asker konumundaki Solid Snake, oldukça karmaşık siyasi ve ahlaki sorunlarla yüzleşiyor. Karakterin etik kavramlarla olan ilişkisi, onun gelişimini şekillendiriyor.
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice: Senua, kişisel kayıplar ve psikolojik mücadelelerle dolu bir yolculuğa çıkıyor. Karakterin gerçeklik algısı ve bireysel savaşları, hikâyenin duygusal derinliğini oluşturuyor.
  • Silent Hill 2: Oyunun tamamı, James Sunderland’in kişisel yolculuğu ve dâhilî çatışmaları üzerine kurulu ve James, oyun boyunca; bir karakterin geçirebileceği tüm zorlukları yaşıyor: Hayatta kalmaya çalışıyor, suçluluk duyuyor, gerçeklerle yüzleşiyor ve ruhsal olarak keskin bir dönüşüm geçiriyor.

Siz de oyun dünyasını şekillendiren hikâyeler ve karakterler içeren oyunları, en iyi görsel ve işitsel deneyimle oynamayı istiyorsanız, bir “canavar”dan destek almanız gerekebilir. Monster tarafından sunulan; Abra, Tulpar ve Semruk serisi oyun bilgisayarları, ikonik oyunları, grafik kalitesinden taviz vermeden oynamanıza ve ufkunuzu genişletmenize imkân tanır.

 

Paylaş: